مباحثه، تالار علمی فقاهت
ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) (/showthread.php?tid=1988)



ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) - عرفان عزیزی - 13-ارديبهشت-1399

یکی از مسائل مستحدثه در مباحث عده، عده ی زنی است که رحم خود را خارج کرده است.مرحوم آقای مومن معتقدند چنین زنی عده ندارد استاد کلام ایشان را نپذیرفته ویکی از ادله ی ثبوت عده راآیه ی چهارم سوره ی طلاق[1] می دانند.معنای آیه چنین است: زنی که دچار یاس شخصی شده است و خون حیض نمی بیند اما شک دارد که به سن یائسگی رسیده است، باید سه ماه عده نگه دارد. در واقع تا وقتی که یاس شرعی زن اثبات نشده است،باید عده نگه دارد.
این که شارع احتمال عدم یاس را برای وجوب عده‌ی سه ماهه کافی دانسته است به طریق اولی در جایی هم که زن یقین دارد  به سن یاس نرسیده است، حکم همین است.98/11/13


[1] وَ اللاَّئي‏ يَئِسْنَ مِنَ الْمَحيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ وَ اللاَّئي‏ لَمْ يَحِضْنَ


RE: ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) - علاوی - 15-ارديبهشت-1399

(13-ارديبهشت-1399, 03:54)عرفان عزیزی نوشته: معنای آیه چنین است: زنی که دچار یاس شخصی شده است و خون حیض نمی بیند اما شک دارد که به سن یائسگی رسیده است، باید سه ماه عده نگه دارد.

این که شارع احتمال عدم یاس را برای وجوب عده‌ی سه ماهه کافی دانسته است به طریق اولی در جایی هم که زن یقین دارد  به سن یاس نرسیده است، حکم همین است.98/11/13


[1] وَ اللاَّئي‏ يَئِسْنَ مِنَ الْمَحيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ وَ اللاَّئي‏ لَمْ يَحِضْنَ

اولویت چطور ثابت می شود؟
اگر اولویت را برعکس بگوییم چرا غلط باید باشد؟ 
وقتی شارع حکم اش را مشروط می کند به اینکه شک وجود دارد که آیا علتی برای خون ندیدن است وجود دارد به طریق اولی وقتی یقین دارد که هیچ علت خاصی برای خون دیدن وجود ندارد زیرا اصلاً رحم ندارد پس به طریق اولی حکمی ندارد. [در آن زمان بیرون آوردن رحم احتمالاً برای عموم مردم  اصلاً قابل تصور نبوده است]


نقل قول:بعضى گفتند: معنى او آن است كه اگر شك افتد در آن كه انقطاع او از علوّ سن است يا از علّتى ديگر ، او را به سه ماه عدّت بايد داشت
روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن حسین بن علی ابو‌الفتوح رازی ، جلد 19 ، صفحه 272 



نقل قول:وَ اَللاّٰئِي يَئِسْنَ مِنَ اَلْمَحِيضِ مِنْ نِسٰائِكُمْ و آنهايى كه مأيوس از حيض شدن هستند از زنهاى شما و حيض نميشوند إِنِ اِرْتَبْتُمْ اگر در شك و ريب شديد پس نميدانيد براى سالخوردگى حيض از آنها برداشته شده يا براى عارضى قطع گرديده است فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاٰثَةُ أَشْهُرٍ پس عدّۀ آنها سه ماه است
ترجمه تفسير مجمع البيان فضل بن حسن طبرسی ، جلد 25 ، صفحه 101 

https://quran.inoor.ir/fa/ayah/65/4/commentary?language=1&century=6


RE: ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) - عرفان عزیزی - 15-ارديبهشت-1399

معیار دریائسگی رسیدن به سن نوعی یاس است که درروایات معین شده که قرشی 60سال و غیر قرشی بعد از 50سال یائسه می شوند زنی که شک دارد به این سن رسیده یا نه واجب است عده ی سه ماهه نگه دارد خوب زنی که یقین دارد به سن نرسیده بلکه به خاطر اخراج رحم خون نمی بیند حتما عده ی سه ماهه دارد.مقصود از اولویت این است اما دو نقل قولی که از روض الجنان و مجمع آوردید منافاتی با مطلب استاد نداردزیرا آنها هم گفته اند که زنی که یا به خاطر کبر سن یا به خاطر علت دیگری خون نمی بیند و شک دارد عده ی سه ماهه دارد اخراج رحم درفرض دوم این دو مفسر می گنجد

واگر مقصودتان از این که به عقل آنها خطور نمی کرده اخراج رحم این است که مساله ی تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه را بیان کنید راجع به این اشکال استاد پاسخی دادند که در پست های بعدی ان شاء الله می آید


RE: ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) - مهدی خسروبیگی - 17-ارديبهشت-1399

(13-ارديبهشت-1399, 03:54)عرفان عزیزی نوشته: یکی از مسائل مستحدثه در مباحث عده، عده ی زنی است که رحم خود را خارج کرده است.مرحوم آقای مومن معتقدند چنین زنی عده ندارد استاد کلام ایشان را نپذیرفته ویکی از ادله ی ثبوت عده راآیه ی چهارم سوره ی طلاق[1] می دانند.

باید تمام کلام ایشان را ببینید ایشان در این زمینه سه نوع استدلال می آورد و در پایان می فرماید «در پایان باید گفت: دو دسته نخست و دوم، برای ثابت کردن حکم در مساله ما بسنده است. پس زنی که رحم وی بیرون آورده شده، عده بر او لازم نیست، چنانکه در دختر خردسالی که به سن قاعدگی نرسیده و سالخورده ای که این سن را پشت سر نهاده به همین گونه است. والله العالم» 
برای دیدن کلام ایشان رجوع کنید به این لینک
https://hawzah.net/fa/Article/View/65590/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%AD%D9%85