مباحثه، تالار علمی فقاهت
رد قاعده احتمال و محتمل در خصوص شبهات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: رد قاعده احتمال و محتمل در خصوص شبهات (/showthread.php?tid=2032)



رد قاعده احتمال و محتمل در خصوص شبهات - ارادتمند آیت الله مکارم - 8-خرداد-1399

در مطالب سابق، مخصوصا این: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1580
گفتیم حکم عقل عملی این است که در رابطه با هرکسی از جمله مولی، با قاعده احتمال و محتمل نسبت به او باید رفتار کنیم. (اگر بخواهیم به وظیفه اخلاقی خود نسبت به او رفتار کنیم)
اما اگر 1- شما بخواهید به اراده و خواست آن شخص عمل نمایید (نه وظیفه اخلاقیتان نسبت به او) 
و 2- آن شخص (به هرعلتی) قطعا یا ظنا نخواهد که شما به ملاک احتمال و محتمل عمل نمایید و آن را معتبر نداند ، 
 در نتیجه: دیگر نباید به احتمال و محتمل عمل نمایید.
حال اگر نسبت به مولی حقیقی یعنی خداوند هم این امر فهمیده شود دیگر نباید به قاعده احتمال و محتمل عمل کرد. 
و  ظاهرا از روایات، عدم اعتبار قاعده احتمال و محتمل در نزد شارع فهمیده می شود.

البته توجه شود از این قاعده هنوز برای بدست آوردن بناء عقلا در امور مختلف می توان استفاده کرد.


RE: رد قاعده احتمال و محتمل در خصوص شبهات - مهدی خسروبیگی - 8-خرداد-1399

(8-خرداد-1399, 13:19)ارادتمند آیت الله مکارم نوشته: در مطالب سابق، مخصوصا این: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1580
گفتیم حکم عقل عملی این است که در رابطه با هرکسی از جمله مولی، با قاعده احتمال و محتمل نسبت به او باید رفتار کنیم. (اگر بخواهیم به وظیفه اخلاقی خود نسبت به او رفتار کنیم)
اما اگر 1- شما بخواهید به اراده و خواست آن شخص عمل نمایید (نه وظیفه اخلاقیتان نسبت به او) 
و 2- آن شخص (به هرعلتی) قطعا یا ظنا نخواهد که شما به ملاک احتمال و محتمل عمل نمایید و آن را معتبر نداند ، 
 در نتیجه: دیگر نباید به احتمال و محتمل عمل نمایید.
حال اگر نسبت به مولی حقیقی یعنی خداوند هم این امر فهمیده شود دیگر نباید به قاعده احتمال و محتمل عمل کرد. 
و  ظاهرا از روایات، عدم اعتبار قاعده احتمال و محتمل در نزد شارع فهمیده می شود.

البته توجه شود از این قاعده هنوز برای بدست آوردن بناء عقلا در امور مختلف می توان استفاده کرد.
اگر غرض شما این است که با رد قاعده احتمال و محتمل، نظریه حق الطاعه را رد کنید، نمی توان چنین کاری کرد چون احتمال هر چه قدر هم کم باشد و در امور دنیوی به آن اهمیت ندهند به این مقدار از احتمال اما در امور اخروی چون محتمل خیلی بالاست به آن اعتنا می کنند.