مباحثه، تالار علمی فقاهت
شبهه ای در جریان استصحاب در شبهات حکمیه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: شبهه ای در جریان استصحاب در شبهات حکمیه (/showthread.php?tid=2252)



شبهه ای در جریان استصحاب در شبهات حکمیه - مسعود عطار منش - 1-اسفند-1399

یکی از شبهاتی که در جریان استصحاب در شبهات حکمیه وجود دارد عبارتست از تعارض استصحاب بقای مجعول با استصحاب عدم جعل.
بعنوان مثال اگر شارع مقدس فرموده باشد (الماء المتغیر بالنجاسه نجس) و ما شک کردیم چنین آبی اگر بعد از تغیر خودبخود تغیرش زایل شود و به حالت عادی بازگردد حکمش چیست؟
از یکسو استصحاب بقای مجعول یعنی نجاست نجاست این آب را نتیجه می دهد و از سوی دیگر استصحاب عدم جعل نجاست برای بعد زوال التغیر، طهارت را نتیجه می دهد.
برخی همچون مرحوم خویی به استناد همین اشکال استصحاب در شبهات حکمیه را محل اشکال دانسته اند.
استاد فرمودند اولا استصحاب عدم جعل نسبت به بقای مجعول سببی است و اصل سببی بر اصل مسببی مقدم است چون شک در بقای مجعول مسبب از شک در جعل است و ثانیا استصحاب عدم جعل عرفیت ندارد چون عرف نسبت به حالت عدم جعل قبل از شریعت التفات نداشته و صرفا استصحاب بقای مجعول را جاری می کند.
این حقیر اشکال دیگری دارم که خیال میکنم بر تمام این اشکالات مقدم است و آن اینست که اصلا عدم جعل حالت سابقه یقینی ندارد چون محتمل است از ازل تمام مجعولات شریعت خاتم توسط خدای متعال جعل شده بوده و صرفا ابرازش در زمان بعد محقق شده. البته این بیان در مجعولاتی که توسط شخص پیغمبر صلوات الله علیه و آله تحت عنوان سنت اتفاق افتاده نمی شود و ظاهرا این حعلها حالت سابقه عدمیه دارد.


RE: شبهه ای در جریان استصحاب در شبهات حکمیه - 1972392352 - 1-اسفند-1399

(1-اسفند-1399, 20:46)مسعود عطار منش نوشته: یکی از شبهاتی که در جریان استصحاب در شبهات حکمیه وجود دارد عبارتست از تعارض استصحاب بقای مجعول با استصحاب عدم جعل.
بعنوان مثال اگر شارع مقدس فرموده باشد (الماء المتغیر بالنجاسه نجس) و ما شک کردیم چنین آبی اگر بعد از تغیر خودبخود تغیرش زایل شود و به حالت عادی بازگردد حکمش چیست؟
از یکسو استصحاب بقای مجعول یعنی نجاست نجاست این آب را نتیجه می دهد و از سوی دیگر استصحاب عدم جعل نجاست برای بعد زوال التغیر، طهارت را نتیجه می دهد.
برخی همچون مرحوم خویی به استناد همین اشکال استصحاب در شبهات حکمیه را محل اشکال دانسته اند.
استاد فرمودند اولا استصحاب عدم جعل نسبت به بقای مجعول سببی است و اصل سببی بر اصل مسببی مقدم است چون شک در بقای مجعول مسبب از شک در جعل است و ثانیا استصحاب عدم جعل عرفیت ندارد چون عرف نسبت به حالت عدم جعل قبل از شریعت التفات نداشته و صرفا استصحاب بقای مجعول را جاری می کند.
این حقیر اشکال دیگری دارم که خیال میکنم بر تمام این اشکالات مقدم است و آن اینست که اصلا عدم جعل حالت سابقه یقینی ندارد چون محتمل است از ازل تمام مجعولات شریعت خاتم توسط خدای متعال جعل شده بوده و صرفا ابرازش در زمان بعد محقق شده. البته این بیان در مجعولاتی که توسط شخص پیغمبر صلوات الله علیه و آله  تحت عنوان سنت اتفاق افتاده نمی شود و ظاهرا این حعلها حالت سابقه عدمیه دارد.
بیان خوبی است و به نظر میرسد که همین بیان نیز در مورد سنن نبوی می آید؛ زیرا ممکن است که از ازل این احکام به شکل سنن نبوی در لوح محفوظ  ثبت شده باشد که صرفا زمان ابراز آن به بعدا موکول شده باشد.


RE: شبهه ای در جریان استصحاب در شبهات حکمیه - 105767 - 2-اسفند-1399

احسنت
این اشکال رو یادمه استاد شهیدی حفظه الله تعالی مطرح کردند و با تمسک به روایاتی فرمودند جعل حادث است و ازلی نیست.فک کنم تو سایت ایشون در کتب عربی ایشون برید در بحث استصحاب برائت باید باشه.هر چند یادمه حقیر قانع نشدم.این نکته رو شیخ عبدالله شاهرودی حفظه الله تعالی هم یادمه داشت ولی ایشون فک نکنم روایات رو اورده باشه.
هر چند شاید کسی هم بگه اصل این شبهه که شاید از ازل جعل شده باشه شبهه عرفی نیست و عرف چنین شکی به ذهنش نمیرسه و اینها مباحث مدرسه ایست.