مباحثه، تالار علمی فقاهت
فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. (/showthread.php?tid=2273)



فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. - عرفان عزیزی - 1-فروردين-1400

شهید اول در لمعه فرموده: فاعل لواط کشته می شود و کیفیت قتل آن یا به سوزاندن است یا سنگسار است یا تخریب دیوار بر او یا انداختن او از بلندی می باشد. و جمع بین دو مورد از این ۵عقوبت که یکی از آنها احراق باشد جایز است. ودر این حکم فرقی نمی کند که فاعل محصن باشد یا خیر.[1]
مرحوم امام در تحریر فرمودند:حاکم مخیر است در قتل او بین گردن زدن یا انداختن از بلندی با دست و پای بسته یا احراق و یا سنگسار و طبق قول دیگری دیوار را بر او خراب کردن. در این حکم بین فاعل و مفعول فرقی نیست[2]
آیت الله شبیری فرمودند:اگر فاعل زوجه ی دائمه دارد که هر وقت بخواهد بتواند با او نزدیکی داشته باشد سنگسار می شود اما اگر این گونه نیست صد ضربه شلاق می خورد.مفعول محکوم به قتل است و کیفیت قتل او در اختیار حاکم است پس او می تواند کیفیتی را انتخاب کند که در اجتماع تاثیر گذار برای عدم وقوع این معصیت است.[3]


[1] الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه محشی کلانتر ج ۹ص ۱۴۴
[2] تحرير الوسيلة؛ ج‌2، ص: 470
[3] المسائل الشرعية (للشبيري)؛ ص: 669


RE: فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. - علاوی - 1-فروردين-1400

(1-فروردين-1400, 13:00)عرفان عزیزی نوشته: آیت الله شبیری فرمودند:اگر فاعل زوجه ی دائمه دارد که هر وقت بخواهد بتواند با او نزدیکی داشته باشد سنگسار می شود اما اگر این گونه نیست صد ضربه شلاق می خورد.مفعول محکوم به قتل است
المسائل الشرعية (للشبيري)؛ ص: 669


بنابر کلام مرحوم آیت الله یزدی در درس خارج فقه قضاء آیت الله یزدی ظاهراً دلیل تفاوت بین حدّ فاعل و مفعول تحلیل عقلی است و دلیل روایی ندارد


نقل قول:درس خارج فقه استاد محمد یزدی
کتاب القضاء
در مورد حکم لواط، مدرک روایات باب است
حکم لواط مثل حکم زانی است؛ اگر لائط محصن است رجم می‌شود؛ و اگر غیر محصن است شلاق می‌خورد؛ لکن نسبت به ملوط حکمش مطلقا چه محصن باشد و چه غیر محصن باشد؛ رجم است؛ چون احصان و عدم احصان تأثیری در این که خودش را تسلیم دیگری کرده ندارد.


http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/yazdi/feqh/91/910918/