فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25) +---- موضوع: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی (/showthread.php?tid=2292) صفحات
1
2
|
فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - مسعود عطار منش - 22-آبان-1400 یکی از مباحث تاثیر گذار در بحث استصحاب کلی که توسط مرحوم حاج شیخ و مرحوم اراکی مطرح شده است تفاوتی است که بین اقسام لحاظ کلی وجود دارد. اگر موضوع حکم، صرف الوجود کلی باشد (در مقابل عدم محض) معنایش اینست که یک امر مشترک بین تمام افراد کلی، موضوع حکم است و هیچ تعینی در هیچ یک از افراد ندارد و چه یک فرد از موضوع محقق شود و چه بیشتر، تنها یک حکم بیشتر وجود ندارد. اگر مطلق الوجود کلی موضوع حکم باشد معنایش اینست که کلی بلحاط وجودش در هر فرد، موضوع حکم است و به تعداد افراد هم حکم متعدد می شود چون بنابر مبنای صحیح و مشهور رابطه کلی و افراد به نحو آباء و ابناء است نه اب و ابناء. برخی از اشکالات استصحاب کلی مربوط صرف الوجود کلی و برخی از اشکالات مربوط به مطلق الوجود کلی است که کثیرا در کلمات اصولیین تفکیک نشده است. RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 24-آبان-1400 (22-آبان-1400, 07:17)مسعود عطار منش نوشته: بنابر مبنای صحیح و مشهور رابطه کلی و افراد به نحو آباء و ابناء است نه اب و ابناء. همانطور که از این سخن پیداست در ابتدا باید کلی معنا شود. آیا «کلی» در اصول فقه همان «کلی» در فلسفه مقصود است؟ و آیا در فلسفه «کلی» به یک معنا است یا در معنای آن اختلاف است؟ سپس همانطور که فرمودید به این می رسیم که اصولیین در مورد معنای «کلی» اتفاق نظر دارند یا خیر؟ با توجه به اینکه گسترش استصحاب در متأخرین بوده است و نه متقدمین از اصولیین، چگونه گفته می شود مبنای مشهور در کلی به نحو آباء و ابناء است؟ آیا در بین قدمای اصولیین که «کلی» به وسعت فعلی مطرح شده بوده است اگر خیر به چه صورت مبنای مشهور را می توان به دست آورد؟ آیا منظور مشهور بین متأخرین از اصولیین است؟ مقصود از اینکه گفته شده مبنای صحیح «کلی به نحو آباء و ابناء» است، از نظر کدام گروه این مبنا صحیح است؟ از نظر فلاسفه یا اصولیین؟ معنای متصور از عبارت «کلی به نحو آباء و ابناء» چیست؟ توضیح دادن این عبارت«کلی به نحو آباء و ابناء» و تطبیق آن بر مثالهای فقهی و اصولی در بین فقها و فلاسفه و اصولیین یکسان است یا در توضیح دادن همین عبارت هم اختلاف در بین اصولیین اختلاف است؟ RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 24-آبان-1400 نقل قول:بررسى تفاوت استيعاب نكره در سياق امر با سياق نهى:توضیحی در مورد تفاوت کلی فلسفی و اصولی در متن بالا آمده است RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 24-آبان-1400 نقل قول:اين نظريه در تقريرات استاد شهيد صدر به محقّق اصفهانى نسبت داده شده كه همچون نظريه سابق، اثرى از آن در آنچه از محقّق اصفهانى در دست است نيافتيم. با استناد به برخی قواعد فقهی اصولی شاید بتوان گفت که نظریه قدماء اصولیین آباء به ابنا است اگرچه تصریح نشده باشدمانند مثال بالا RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 24-آبان-1400 نقل قول:صور معانى كليه يعنى آن معانى كه قابليت انطباق بر كثيرين دارند، از نظر نحوه انطباق بر مصاديق متكثره در هنگام صدور حكم بر آنها- از جمله وضع لفظ براى آنها- به سه نحو مىتوانند مورد لحاظ ذهنى قرار گيرند: لحاظ مجموع الوجود به عنوان شق سوم نیز وجود دارد همانطور که در متن بالا ذکر شده است RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 27-آبان-1400 نقل قول:استاد مجتبی فروزان فر ، استاد مؤسسه فقهی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، استاد مقطع خارج حوزه علمیه قم: در مصاحبه فوق نیز به تفاوت کلی طبیعی در فلسفه با کلی مطرح در اصول فقه اشاراتی شده است. ++++++++++++ نقل قول:تفاوت معقولات ثانيه اصولى با منطقى و فلسفى: RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - 105767 - 27-آبان-1400 احسنتم، چه دقت خوبی. اینها مثال فقهی هم دارند هر دو صورت؟ مثلاً در نجاست مانعه از نماز، آیا کلی به نحو صرف الوجود مانعه یا مطلق الوجود؟ اگه صرف الوجود نجاست مانع باشه پس در صورت علم به نجاست به قسمتی از بدن همراه با احتمال نجاست نقطه دوم، اینجا با تطهیر نقطه معلوم باز استصحاب کلی جاری میشه و بر اصاله الطهاره مقدم است. بعید نیست مانعیت نجاست هم به نحو صرف الوجود باشه ولی پذیرش لزوم تطهیر نقطه محتمل سخته خصوصا اگه نقطه محتمل النجاسه مردد باشه در چند جا. البته باید ادله رو دید. RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - مسعود عطار منش - 28-آبان-1400 در مورد نجاست محتمل، استصحاب عدم حدوث نجاست جدیده حاکم بر بقای کلی نجاست است و از نظر استاد این که با اصل عدم تحقق نجاست جدیده به ضمیمه وجدان زوال نجاست اولیه می توان کلی را منتفی دانست و اشکالات اصل مثبت را هم ندارد. و تفصیله فی محله. RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - 105767 - 28-آبان-1400 تشکر ولی اینکه انکار اصل استصحاب کلی میشه. نفی وجدانی یک فرد و نفی تعبدی فرد دیگر جایی برای استصحاب کلی نمیمونه چون ارکان ناتمام است و ما شک در بقاء کلی نداریم. و نیاز نیست بگیم پس نجاست کلی نیست تا بحث مثبتیت و عدم مثبتیت پیش بیاد. عرضم نسبت به قائل به جریان استصحاب بود. RE: فرق صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی - علاوی - 30-آبان-1400 (22-آبان-1400, 07:17)مسعود عطار منش نوشته: یکی از مباحث تاثیر گذار در بحث استصحاب کلی که توسط مرحوم حاج شیخ و مرحوم اراکی مطرح شده است تفاوتی است که بین اقسام لحاظ کلی وجود دارد. تفکیک بین صرف الوجود کلی و مطلق الوجود کلی علاوه بر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (۱۲۳۸ ه.خ. -۱۳۱۵ ه. خ) و مرحوم محمدعلی اراکی (زاده ۲ دی ۱۲۷۳ - درگذشته ۸ آذر ۱۳۷۳) توسط معاصرین آنها نیز مطرح شده است. مثل آقا ضیاء الدین عراقی (۱۳۶۱-۱۲۷۸ ق) (وفات ۱۶ آذر ۱۳۲۱ش) در بدائع الافکار https://lib.eshia.ir/86648/1/257/ یا شیخ حسین حلی( ۱۲۷۰ _ ۱۳۵۳ش) https://lib.eshia.ir/27715/9/329 |