مباحثه، تالار علمی فقاهت
حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51)
+---- موضوع: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! (/showthread.php?tid=2316)



حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 8-آذر-1400

استاد شبیری اصل روایات ثبوت حق الماره را به دلیل تکرر نقلها اطمینانی می دانند.
ایشان در جلسه 7آذر1400 قرمودند:
معنای لغوی مرور منحصر به جاییست که شیء ممرور به انتهای مسیر نباشد بلکه در وسط مسیر و بین مبدا و مقصد باشد ولی با توجه به عدم دخالت عرفی این نکته می توان مواردی که در انتهای مسیر هست را نیز به لحاظ حکمی ملحق نمود.


RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 12-آذر-1400

استاد در جلسه بعد به تبع اشکال برخی از شاگردان در اصل اختصاص معنای لغوی مرور به جایی که در اثنای مسیر باشد تشکیک نموده و با توجه به شواهد استعمالی شمولش نسبت به جایی که در انتهای مسیر باشد را نیز بعید ندانستند.


RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - علاوی - 12-آذر-1400

فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتۡ حَمۡلًا خَفِيفٗا فَمَرَّتۡ بِهِۦ

حَمْلاً خَفِيفاً و هو ماء الفحل. 
فَمَرَّتْ بِهِ أى مارت،و المور:التردّد.و المراد تردّد هذا الماء في رحم هذه الحامل. 
فَلَمّٰا أَثْقَلَتْ أى ثقل حملها؛أى بمصير ذلك الماء لحما و دما و عظما.
هذا الماء في رحم هذه الحامل. 
أمالي المرتضی علم‌الهدی، علی بن حسین ، جلد 2 ، صفحه 235 

https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/6238/1/235


RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 14-آذر-1400

لطفا مقصودتان را توضیح دهید