حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=51) +---- موضوع: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! (/showthread.php?tid=2316) |
حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 8-آذر-1400 استاد شبیری اصل روایات ثبوت حق الماره را به دلیل تکرر نقلها اطمینانی می دانند. ایشان در جلسه 7آذر1400 قرمودند: معنای لغوی مرور منحصر به جاییست که شیء ممرور به انتهای مسیر نباشد بلکه در وسط مسیر و بین مبدا و مقصد باشد ولی با توجه به عدم دخالت عرفی این نکته می توان مواردی که در انتهای مسیر هست را نیز به لحاظ حکمی ملحق نمود. RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 12-آذر-1400 استاد در جلسه بعد به تبع اشکال برخی از شاگردان در اصل اختصاص معنای لغوی مرور به جایی که در اثنای مسیر باشد تشکیک نموده و با توجه به شواهد استعمالی شمولش نسبت به جایی که در انتهای مسیر باشد را نیز بعید ندانستند. RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - علاوی - 12-آذر-1400 فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتۡ حَمۡلًا خَفِيفٗا فَمَرَّتۡ بِهِۦ حَمْلاً خَفِيفاً و هو ماء الفحل. فَمَرَّتْ بِهِ أى مارت،و المور:التردّد.و المراد تردّد هذا الماء في رحم هذه الحامل. فَلَمّٰا أَثْقَلَتْ أى ثقل حملها؛أى بمصير ذلك الماء لحما و دما و عظما. هذا الماء في رحم هذه الحامل. أمالي المرتضی علمالهدی، علی بن حسین ، جلد 2 ، صفحه 235 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/6238/1/235 RE: حق الماره در چه صورت ثابت است؟! - مسعود عطار منش - 14-آذر-1400 لطفا مقصودتان را توضیح دهید |