امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حق الماره در چه صورت ثابت است؟!
#1
استاد شبیری اصل روایات ثبوت حق الماره را به دلیل تکرر نقلها اطمینانی می دانند.
ایشان در جلسه 7آذر1400 قرمودند:
معنای لغوی مرور منحصر به جاییست که شیء ممرور به انتهای مسیر نباشد بلکه در وسط مسیر و بین مبدا و مقصد باشد ولی با توجه به عدم دخالت عرفی این نکته می توان مواردی که در انتهای مسیر هست را نیز به لحاظ حکمی ملحق نمود.
پاسخ
#2
استاد در جلسه بعد به تبع اشکال برخی از شاگردان در اصل اختصاص معنای لغوی مرور به جایی که در اثنای مسیر باشد تشکیک نموده و با توجه به شواهد استعمالی شمولش نسبت به جایی که در انتهای مسیر باشد را نیز بعید ندانستند.
پاسخ
#3
فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتۡ حَمۡلًا خَفِيفٗا فَمَرَّتۡ بِهِۦ

حَمْلاً خَفِيفاً و هو ماء الفحل. 
فَمَرَّتْ بِهِ أى مارت،و المور:التردّد.و المراد تردّد هذا الماء في رحم هذه الحامل. 
فَلَمّٰا أَثْقَلَتْ أى ثقل حملها؛أى بمصير ذلك الماء لحما و دما و عظما.
هذا الماء في رحم هذه الحامل. 
أمالي المرتضی علم‌الهدی، علی بن حسین ، جلد 2 ، صفحه 235 

https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/Book...6238/1/235
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#4
لطفا مقصودتان را توضیح دهید
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو صورت حمل روایات بر تقیه محمد جواد ادهمی 0 125 29-آبان-1402, 01:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  لغویت اعتبار ملکیت در صورت وجود ملکیت تکوینی ذاتی مسعود عطار منش 1 454 9-آذر-1401, 10:47
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان