امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دو صورت حمل روایات بر تقیه
#1
دو صورت حمل روایات بر تقیّه
حمل روایات بر تقیّه به دو صورت است:
: 1- حمل بر تقیّه به عنوان تصرّف در جهت صدور روایت
به این صورت که روایتی که ظاهرش بیان حکم واقعی است و اگر قرینه‌ای بر خلاف نبود، بر حکم واقعی حمل می‌شد، از ظاهر آن رفع ید می‌شود و حمل بر تقیّه می‌گردد، و لذا می‌فهمیم که امام علیه السلام برای بیان حکم واقعی این روایت را ذکر نکرده است. اینکه در این فرض، جهت تقیّه چه بوده است، اهمّیّتی ندارد. یا امام علیه السلام نسبت به جان خودشان تقیّه کرده‌اند، یا نسبت به حفظ جان سائل. مهم آن است که امام علیه السلام، حکم واقعی را بیان نکرده است.

2- حمل بر تقیّه به عنوان بیان حکم صورت تقیّه:
اگر روایتی – مثلا – دلالت بر جواز مسّ خفّین یا جواز شرب فقّاع داشته باشد، اطلاق روایت دلالت دارد بر آنکه هم در ظرف اختیار و هم در ظرف ضرورت این حکم وجود دارد. گاهی ممکن است اطلاق روایت نسبت به ظرف اختیار، مقیّد شود و فقط شامل ظرف تقیّه شود. یعنی روایت، بیانگر حکم واقعی است، ولی حکم واقعیِ صورت تقیّه را بیان می‌کند. حکم واقعی در ظرف تقیّه، مسّ بر خفّین و جواز شرب فقّاع است. این تأویل، نوعی جمع دلالی است که به دلالت روایت مربوط است، نه جهت صدور حدیث.
تعبیری در برخی کلمات وحید بهبهانی وجود دارد که شاید مراد ایشان همین مطلب باشد (البته تعبیر ایشان بسیار مندمج است)، ایشان در بحث تخییر در اماکن اربعه ذکر کرده است که در برخی روایات جواز تمام وارد شده است. ایشان بیان کرده است:
«مع أنّ مرادنا من التقيّة هو الاتّقاء، لأنّ هذه الأماكن لمّا كانت مشاهد عامّة عظيمة قالوا للشيعة كذلك، حتّى يتمّوا و ينجوا عن أعدائهم». (مصابیح الظلام: ۲/۲۰۴)
قبل از ایشان در کلام مرحوم مجلسی اوّل هم نظیر این بیان وارد شده است. شاید مرادشان آن باشد که در شرایطی که شیعیان مجبورند همراه با عامّه نماز بخوانند، امام علیه السلام حکم به صلات تمام در اماکن اربعه کرده‌اند؛ چرا که اگر تمام نخوانند به خطر می‌افتند، نه آنکه امام از بیان حکم، تقیّه کرده‌ باشند، بلکه حکم ظرف تقیّه را بیان نموده‌اند (حکم شما در حالت تقیه اینست که اینکار را انجام دهید).
پاسخ
 سپاس شده توسط علی آمنی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معتبر نمودن روایات علی بن ابی حمزه مهدی کاظمی 0 160 21-دي-1402, 17:31
آخرین ارسال: مهدی کاظمی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 101 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ناروایی انکار وجود تقیه در روایات علی ابن موسی علیه السلام سید محمد نظام آبادی 0 113 1-آبان-1402, 15:01
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مراد از شکاک بودن سائل و ارتباط آن با تقیه سید محمد نظام آبادی 0 110 25-مهر-1402, 14:11
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  لغویت اعتبار ملکیت در صورت وجود ملکیت تکوینی ذاتی مسعود عطار منش 1 443 9-آذر-1401, 10:47
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 237 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشاره به برخی از عوامل وقوع زیاده در روایات مسعود عطار منش 0 308 28-تير-1401, 05:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم تلازم بین کثرت روایات صادره با کثرت روایات واصله مسعود عطار منش 0 324 22-تير-1401, 17:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفکیک تقیه جهتی و تقیه دلالی در مسبوقیت به سوال مسعود عطار منش 0 283 15-اسفند-1400, 13:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت تقیه جهتی و تقیه دلالی مسعود عطار منش 0 235 2-بهمن-1400, 13:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان