لو کان لبان (مفاد، ادله، شواهد، نقضها، تطبیقات) - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28) +--- موضوع: لو کان لبان (مفاد، ادله، شواهد، نقضها، تطبیقات) (/showthread.php?tid=2410) |
لو کان لبان (مفاد، ادله، شواهد، نقضها، تطبیقات) - مخبریان - 23-دي-1400 یکی از ادلهای که گاه در استدلال فقهی بدان تمسک میشود، قاعدهی «لو کان لبان» است. مفاد این قاعده در یک جمله این است که اگر چنین حکمی وجود میداشت، آشکار میشد. گفته شده است که مرحوم آقای خویی از این دلیل به طور گستردهتری استفاده کردهاند به گونهای که به عنوان دلیل پنجم (در کنار ادله اربعه) جای گرفته است. در این باره سؤالات و مطالب فراوان است و این قاعده نیاز به بررسی دقیق در مفاد، ادله و شواهد دارد و باید نقضهای آن پاسخ داده شود تا در تطبیقات مورد استفاده واقع شود. در این صفحه بدون رعایت ترتیب منطقی مطالب مرتبط با این قاعده قرار داده خواهد شد؛ ان شاء الله. RE: لو کان لبان (مفاد، ادله، شواهد، نقضها، تطبیقات) - مخبریان - 23-دي-1400 یکی از نقضهایی که به این قاعده میتوان بیان کرد، این است که برخی از اهل سنت در قرن پنجم هجری، برای اثبات عدم امامت علی بن ابی طالب ع به این قاعده تمسک کرده است: نقل قول:«ذهبت الإمامية إلى أن النبي صلى اللّه عليه و سلّم نص على تولية علي عليه السلام على الإمامة بعده، و أن من تولاها ظالمه و كان مستأثرا بحقه. RE: لو کان لبان (مفاد، ادله، شواهد، نقضها، تطبیقات) - مخبریان - 23-دي-1400 نقل قول:یکی از نقضهایی که به این قاعده میتوان بیان کرد، این است که برخی از اهل سنت در قرن پنجم هجری، برای اثبات عدم امامت علی بن ابی طالب ع به این قاعده تمسک کرده است. شیخ طوسی در تلخیص الشافی جواب مبسوطی به این اشکال داده است که ما حصل آن این است که اگر داعی بر کتمان وجود داشته باشد، از عدم ظهور و اشاعه، یقین به نبودن ایجاد نمیشود و اینجا داعی بر کتمان وجود دارد:
جواب مرحوم شیخ بسیار مفصل است و از اشکال و جوابها معلوم میشود که پاسخ دادن به مشکل چندان ساده نیست.
مراجعه شود به تلخيص الشافي، ج 2، ص 81 تا 94
پ.ن. از پاسخ شیخ طوسی معلوم میشود که این اشکال را اولین بار ابوهاشم جبایی (م 321 ق) مطرح کرده است. |