«تقریر» ? حجیت قطع (قطع به غرض) از ام القضایا بوده و قابل استدلال نیست - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد احمدی شاهرودی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=60) +---- موضوع: «تقریر» ? حجیت قطع (قطع به غرض) از ام القضایا بوده و قابل استدلال نیست (/showthread.php?tid=2413) |
? حجیت قطع (قطع به غرض) از ام القضایا بوده و قابل استدلال نیست - حسین بن علی - 25-دي-1400 حجیت قطع امر قابل استدلالی نیست؛ چون یا شخص مثبِت حجیت قطع است و یا نافی حجیت قطع. هیچ کدام از طرفین هم نمی توانند بر نفی و اثباتشان دلیل اقامه کنند؛ زیرا: اگر شخص مثبت باشد به او می گوئیم: اینکه می گویی قطع حجت است یعنی قطع به حجیت قطع داری؛ در این صورت نقل کلام می کنیم به قطع به حجیت قطع و می پرسیم: آیا آن قطعی که به حجیت قطع داری خودش حجت است یا خیر؟ اگر بگوید: آن قطع هم حجت است می گوئیم: پس قطع داری به قطع به حجیت قطع و حجیت این قطع تو هم اول الکلام است. اگر هم شخص نافی باشد به او می گوئیم: پس تو یقین به عدم حجیت قطع داری در نتیجه: وقتی قطع و یقین حجت نشد یقین به عدم حجیت هم حجت نخواهد بود لأن المفروض عدم حجیه القطع. ✅ در نتیجه: حجیت قطع (قطع به غرض) از أم القضایا بوده و قابل استدلال نیست؛ به این بیان که نه مثبت حجیت قطع می تواند بر آن استدلال کند و نه نافی حجیت قطع می تواند آن را نفی کند. درس خارج اصول 1400/7/26 |