صحت استصحاب عدم تحقق حادث در زمان اول برای اثبات حدوث آن در زمان دوم - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25) +---- موضوع: صحت استصحاب عدم تحقق حادث در زمان اول برای اثبات حدوث آن در زمان دوم (/showthread.php?tid=2643) |
صحت استصحاب عدم تحقق حادث در زمان اول برای اثبات حدوث آن در زمان دوم - مسعود عطار منش - 8-مهر-1401 جلسه 2 مورخ 15/6/1401 وقتی می دانیم شیئی مخقق شده ولی نمی دانیم در زمان اول محقق شده است یا در زمان دوم می توانیم با جریان استصحاب عدم تحققش در زمان اول، حدوثش در زمان دوم را اثبات کنیم. شاهد بر صدق این مدعا روایات مربوط به یوم الشک است. مثلا اصل تحقق شوال معلوم است ولی نمی دانیم امروز محقق شده است یا دیروز که طبق روایات وارد شده در این باب می توان با جریان استصحاب عدم تحققش در دیروز حادث شدنش در امروز را نتیجه گرفت و احکام حدوث شوال (یعنی اولین زمان تحقق شوال) همچون نماز عید و زکات فطره و... را اثبات کرد. |