8-مهر-1401, 12:51
جلسه 2 مورخ 15/6/1401
وقتی می دانیم شیئی مخقق شده ولی نمی دانیم در زمان اول محقق شده است یا در زمان دوم می توانیم با جریان استصحاب عدم تحققش در زمان اول، حدوثش در زمان دوم را اثبات کنیم.
شاهد بر صدق این مدعا روایات مربوط به یوم الشک است. مثلا اصل تحقق شوال معلوم است ولی نمی دانیم امروز محقق شده است یا دیروز که طبق روایات وارد شده در این باب می توان با جریان استصحاب عدم تحققش در دیروز حادث شدنش در امروز را نتیجه گرفت و احکام حدوث شوال (یعنی اولین زمان تحقق شوال) همچون نماز عید و زکات فطره و... را اثبات کرد.
وقتی می دانیم شیئی مخقق شده ولی نمی دانیم در زمان اول محقق شده است یا در زمان دوم می توانیم با جریان استصحاب عدم تحققش در زمان اول، حدوثش در زمان دوم را اثبات کنیم.
شاهد بر صدق این مدعا روایات مربوط به یوم الشک است. مثلا اصل تحقق شوال معلوم است ولی نمی دانیم امروز محقق شده است یا دیروز که طبق روایات وارد شده در این باب می توان با جریان استصحاب عدم تحققش در دیروز حادث شدنش در امروز را نتیجه گرفت و احکام حدوث شوال (یعنی اولین زمان تحقق شوال) همچون نماز عید و زکات فطره و... را اثبات کرد.