14-بهمن-1402, 09:36
درس خارج اصول چلسۀ 77 مورخ 10 بهمن 1402
یکی از پدیدههای دخیل در شکلگیری ظهورات، انصراف است. تحلیل حقیقت این پدیده در کشف معانی الفاظ حائر اهمیّت است. در بین اصولدانان بحثی در گرفته است که انصراف معلول چه چیزی است؟ آیا ندرت وجود منشأ انصراف است یا خیز؟ آیا کثرت استعمال سبب انصراف است یا خیر؟ آیا تناسبات حکم و موضوع در انصراف دخالت دارد یا خیز؟ و بحثهایی از این قبیل.
استاد شبیری از والد معظمشان نقل نمودند که ایشان انصراف دلیل از فرد نادر را ناصحیح دانسته و برای آن اقامۀ برهان نمودهاند:
آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که چنین چیزی قابل التزام نیست.
پاسخ حلّی ایشان این بود که، انصراف مطلق از فرد نادر، معلول مجرّد ندرت نیست بلکه ندرت به ضمیمۀ تناسبات حکم و موضوع، سبب انصراف به فرد متعارف میگردد.
یکی از پدیدههای دخیل در شکلگیری ظهورات، انصراف است. تحلیل حقیقت این پدیده در کشف معانی الفاظ حائر اهمیّت است. در بین اصولدانان بحثی در گرفته است که انصراف معلول چه چیزی است؟ آیا ندرت وجود منشأ انصراف است یا خیز؟ آیا کثرت استعمال سبب انصراف است یا خیر؟ آیا تناسبات حکم و موضوع در انصراف دخالت دارد یا خیز؟ و بحثهایی از این قبیل.
استاد شبیری از والد معظمشان نقل نمودند که ایشان انصراف دلیل از فرد نادر را ناصحیح دانسته و برای آن اقامۀ برهان نمودهاند:
آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که چنین چیزی قابل التزام نیست.
پاسخ حلّی ایشان این بود که، انصراف مطلق از فرد نادر، معلول مجرّد ندرت نیست بلکه ندرت به ضمیمۀ تناسبات حکم و موضوع، سبب انصراف به فرد متعارف میگردد.