مباحثه، تالار علمی فقاهت
پاسخ به اشکال تناقض صدر و ذیل دلیل استصحاب نسبت به اطراف علم اجمالی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: پاسخ به اشکال تناقض صدر و ذیل دلیل استصحاب نسبت به اطراف علم اجمالی (/showthread.php?tid=2655)



پاسخ به اشکال تناقض صدر و ذیل دلیل استصحاب نسبت به اطراف علم اجمالی - مسعود عطار منش - 13-آبان-1401

درس اصول جلسه 17 مورخ 7/8/140‪1
مرحوم شیخ انصاری استصحاب را در اطراف علم اجمالی ذاتا جاری نمی دانند نه اینکه به جهت تعارض استصحابین از آن رفع ید کنند.
ایشان می فرمایند صدر روایت که از نقض یقین با شک سخن گفته اقتضا می کند نسبت یه هر طرف استصحاب کنیم اما ذیل روایت که از نقض یقین با یقین سخن گفته اقتضا می کند از یقین سابق دست بکشیم و به یقین جدید عمل کنیم و این دوگانگی به تناقض صدر و ذیل می انجامد.
استاد در پاسخ فرمودند این اشکال وارد نیست چون یقین و شک ناقض زمانی ناقض محسوب می شوند که به همان عنوانی تعلق گرفته باشند که یقین سابق تعلق گرفته است و چون یقین سابق یه عنوان تفصیلی طرفین تعلق گرفته شک هم به عنوان تفصیلی طرفین تعلق گرفته پس صدر روایت شاملش می شود ولی یقین به خلاف به عنوان اجمالی تعلق گرفته لذا صلاحیت ناقض بودن ندارد.