خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران (/showthread.php?tid=2661) صفحات
1
2
|
خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - محمد رضایی - 23-آبان-1401 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است. جایی که اگر من در فلان امر مشروع، به شخص دیگر کمک نکنم، او نمی تواند مرتکب عمل نامشروع شود، این کمک من، اعانه بر اثم است. مثلا در جایی که تنها تاکسی موجود، تاکسی من باشد و علم دارم که این شخص می خواهد برای فعل حرامی به مقصدش برود، بعید نیست که از باب منع از منکر، رساندن او به مقصدش حرام باشد، آیت الله سیستانی هم احتیاط واجب داده اند. اما اعانه بر اثم، با ایجاد موضوع اثم تفاوت می کند. زن زیبارویی که علم دارد با خروجش از منزل، عده ای به حرام خواهند افتاد، او «اعانه بر اثم» نکرده چون به کسی کمکی نکرده! کار خودش را انجام داده است و صرفا موضوع اثم با کار او ایجاد شده است، دلیلی نداریم که بر انسان واجب باشد کاری کند که دیگران نتوانند منکر انجام دهند. این شخص، «تسبیب الی الحرام» هم نکرده چون اراده مرتکب حرام، مقهور این سبب نیست. خارج فقه استاد شهیدی، آبان 1401 RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - مسعود عطار منش - 26-آبان-1401 آیا ایشان آیه لا تعاونوا علی الاثم و العدوان را دال بر حرمت اعانه بر اثم می دانند؟ اگر دال بدانند دیگر نیازی نیست از باب منع از منکر آن را لازم بدانیم RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - محمد رضایی - 2-آذر-1401 (26-آبان-1401, 22:32)مسعود عطار منش نوشته: آیا ایشان آیه لا تعاونوا علی الاثم و العدوان را دال بر حرمت اعانه بر اثم می دانند؟ اگر دال بدانند دیگر نیازی نیست از باب منع از منکر آن را لازم بدانیم باید به مباحث امر به معروف و نهی از منکر ایشان رجوع کرد. بنده اطلاعی ندارم. RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - علاوی - 2-آذر-1401 (23-آبان-1401, 09:41)محمد رضایی نوشته: هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. نقل قول:ابواحمد موسی بن محمد (موسی مبرقع) (۲۱۴-۲۹۶ ه.ق)، فرزند امام جواد (علیهالسّلام)، برادر تنی امام هادی (علیهالسّلام) وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده است. برخی نیز نوشتهاند که چون موسی شمایل بسیار زیبایی داشت، برای اینکه مردم در کوچه به وی نگاه نکنند، برقعی روی صورت میانداخت، از اینرو به موسی مبرقع معروف شد.[صلواتی، فضلالله، تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمدتقی علیهالسّلام، ص۴۵۱.] شاید به نظر برسد که استدلال مطرح شده در مورد خروج زن زیبا بدون پوشیه، بدلیل اینکه ایجاد موضوع اثم، حرمت ندارد. در مورد انتشار فیلم هایی که انتشار آنها مبتذل است ولی ساخت این فیلم ها احتمالاً مستلزم ارتکاب حرام و ابتذالی نبوده است هم مطرح می تواند شود. زیرا برخی فیلم در حین ساخت شاید مستلزم ارتکاب حرام نباشند مثل فیلم های خصوصی خانوادگی یا انیمیش های کارتونی (9-ارديبهشت-1397, 15:48)فقه جواهری نوشته: خارج فقه استاد شهیدی: استاد شهیدی فرموده اند که فقهای متعددی به این مسأله فتوا داده اند به نظرم مطالعه متن کامل و بدون سانسور ترجمه فارسی کتاب زهرالربیع اثر سید نعمت الله جزایری می تواند مصداقی از آن فقها باشد. لینک دانلود متن ترجمه فارسی بدون سانسور (چاپ قبل از انقلاب) کتاب زهرالربیع https://archive.org/download/tarjome-zoharo-rabi/tarjome%20zoharo%20rabi.pdf برای دانلود اینجا را کلیک کنید RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - محمد رضایی - 12-آذر-1401 (2-آذر-1401, 21:58)علاوی نوشته: شاید به نظر برسد که استدلال مطرح شده در مورد خروج زن زیبا بدون پوشیه، بدلیل اینکه ایجاد موضوع اثم، حرمت ندارد. در مورد انتشار فیلم هایی که انتشار آنها مبتذل است ولی ساخت این فیلم ها احتمالاً مستلزم ارتکاب حرام و ابتذالی نبوده است هم مطرح می تواند شود. زیرا برخی فیلم در حین ساخت شاید مستلزم ارتکاب حرام نباشند مثل فیلم های خصوصی خانوادگی یا انیمیش های کارتونی ممنون بابت مطالب مفیدتون. زن زیبارو در خروج از منزل، دارد فعل متدوال خودش را انجام می دهد و لذا عرفا صدق «اعانه بر اثم» نمی کند در واقع او فعلی در کمک به گناهکار مرتکب نشده است بلکه فقط زمینه ساز حرام شده است اما کسی که فیلم مبتذل را ترویج می کند، بی گمان دارد فعلی را در کمک به شخص گناهکار انجام می دهد و لذا از این جهت تفاوت وجود دارد. البته اگر بگوییم تنها اعانه بر اثمی حرام است که کمک ما تنها راه ارتکاب حرام باشد(مانند مثال تاکسی که گفته شد)، شاید این انتشار فیلم هم مصداق اعانه بر اثم محرم نشود. RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - علاوی - 15-آذر-1401 (23-آبان-1401, 09:41)محمد رضایی نوشته: ... زن زیبارویی که علم دارد با خروجش از منزل، عده ای به حرام خواهند افتاد، او «اعانه بر اثم» نکرده چون به کسی کمکی نکرده! کار خودش را انجام داده است و صرفا موضوع اثم با کار او ایجاد شده است، دلیلی نداریم که بر انسان واجب باشد کاری کند که دیگران نتوانند منکر انجام دهند. این شخص، «تسبیب الی الحرام» هم نکرده چون اراده مرتکب حرام، مقهور این سبب نیست. اصلیت خاندان زراره گویا از اسرای روم شرقی (ترکیه فعلی) بوده است لذا زراره که یکی از مهمترین اصحاب ائمه(ع) و راوی بسیار مهمی بوده است، از نظر ظاهری پوست سفیدی داشته است و به دلیل زیبایی ظاهری هنگام رفتن به نمازجمعه، توجه جمعیت به زیبایی او جلب می شده است و زراره به همین دلیل از ادامه مسیر خودداری کرده و بازمی گشته است. شاید این مؤیدی بر لزوم پوشیدن برقع باشد. البته شاید هم دلیل بازگشت زراره از مسیر حضور در نمازجمعه اعلام غیرمستقیم مخالفتش با شرکت اجباری تمام مردم در نمازجمعه با امام جمعه منصوب از دولت بنی عباس بوده و دلیل سیاسی داشته است. نقل قول:روي أن زرارة كان وسيما جسيما أبيض و كان يخرج إلى الجمعة و على رأسه برنس أسود و بين عينيه سجادة و في يده عصا فيقوم له الناس سماطين ينظرون إليه لحسن هيئته فربما رجع عن طريقه +++++++++++++++ (12-آذر-1401, 09:30)محمد رضایی نوشته: زن زیبارو در خروج از منزل، دارد فعل متداول خودش را انجام می دهد و لذا عرفا صدق «اعانه بر اثم» نمی کند در واقع او فعلی در کمک به گناهکار مرتکب نشده است بلکه فقط زمینه ساز حرام شده است اما کسی که فیلم مبتذل را ترویج می کند، بی گمان دارد فعلی را در کمک به شخص گناهکار انجام می دهد و لذا از این جهت تفاوت وجود دارد. البته اگر بگوییم تنها اعانه بر اثمی حرام است که کمک ما تنها راه ارتکاب حرام باشد(مانند مثال تاکسی که گفته شد)، شاید این انتشار فیلم هم مصداق اعانه بر اثم محرم نشود. فکر می کنم الآن در استخدام های فروشندگان یا مهمانداران یا بازیگران یا مجریان برنامه ها توجه به سن و زیبایی ظاهری ملاک اصلی است یعنی فروشگاهها فقط به دلیل زیبایی کسی را استخدام می کنند بطوریکه در فیش حقوقی آنها ردیفی مخصوصی برای هزینه خرید لوازم آرایش درج می شود یا بطور مثال در خطوط هواپیمایی داخلی برخی کشورها مشاهده می شود که مهمانداران دختر هواپیما قادر به راهنمایی توریست های خارجی نیستند زیرا اساساً هیچ زبان خارجی یا زبان انگلیسی مطلقاً بلد نیستند و صرفاً به دلیل جوانی و زیبایی استخدام شده اند. بنابراین فعل متداولی وجود ندارد بلکه اگر با ظاهر آراسته بر سر کار حاضر نشود اخراج می شود. بنابراین تفاوت این مورد با حرمت ساخت فیلم های مبتذل که ممکن است برای برخی افراد مثل افراد متأهل خوف در حرام ایجاد نکند زیاد واضح نیست خصوصاً که فیلم های انیمیش کارتونی در زمان ساخت کارتون هم ارتکاب حرام ندارند. RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - محمد رضایی - 25-آذر-1401 (15-آذر-1401, 15:52)علاوی نوشته: فکر می کنم الآن در استخدام های فروشندگان یا مهمانداران یا بازیگران یا مجریان برنامه ها توجه به سن و زیبایی ظاهری ملاک اصلی است یعنی فروشگاهها فقط به دلیل زیبایی کسی را استخدام می کنند بطوریکه در فیش حقوقی آنها ردیفی مخصوصی برای هزینه خرید لوازم آرایش درج می شود یا بطور مثال در خطوط هواپیمایی داخلی برخی کشورها مشاهده می شود که مهمانداران دختر هواپیما قادر به راهنمایی توریست های خارجی نیستند زیرا اساساً هیچ زبان خارجی یا زبان انگلیسی مطلقاً بلد نیستند و صرفاً به دلیل جوانی و زیبایی استخدام شده اند. بنابراین فعل متداولی وجود ندارد بلکه اگر با ظاهر آراسته بر سر کار حاضر نشود اخراج می شود. بنابراین تفاوت این مورد با حرمت ساخت فیلم های مبتذل که ممکن است برای برخی افراد مثل افراد متأهل خوف در حرام ایجاد نکند زیاد واضح نیست خصوصاً که فیلم های انیمیش کارتونی در زمان ساخت کارتون هم ارتکاب حرام ندارند. فکر میکنم قطعا کلام استاد از فردی که به قصد تحریک، اقداماتی انجام می دهد انصراف دارد. مضافا که آرایش کردن آن فروشنده از باب زینت که حرام است. RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - علاوی - 16-دي-1401 (26-آبان-1401, 22:32)مسعود عطار منش نوشته: آیا ایشان آیه لا تعاونوا علی الاثم و العدوان را دال بر حرمت اعانه بر اثم می دانند؟ اگر دال بدانند دیگر نیازی نیست از باب منع از منکر آن را لازم بدانیم نقل قول:فقه استاد شهیدی پور جلسه 102 - شنبه 97/02/08 RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - علاوی - 18-دي-1401 (23-فروردين-1397, 18:57)مومن نوشته: یکی از ادله ای که بر جواز نگاه به صورت نامحرم به آن استدلال می شود روایتی است که جابر به همراه پیامبر وارد خانه حضرت زهرا سلام الله علیها شدند و جابر نگاه به صورت حضرت نمود و زردی صورت حضرت را مشاهده نمود البته پوشیه انواع مختلف دارد. برخی مثل ماسک های پزشکی از زیر چانه تا زیر چشم را می پوشانند برخی کل صورت به جز چشمان را می پوشانند برخی دو لایه هستند و لایه اول کل صورت را پوشانده است. و در صورتیکه که لایه اول را بالا بزنند، لایه دوم باقی می ماند که کل صورت به جز چشمان را می پوشاند. برخی یک لایه هستند و تمام صورت را می پوشانند. برخی یک لایه هستند ولی جنس پارچه پوشیه در قسمتی که روی چشمان هست نازک تر است. برخی به عنوان صنایع دستی فروخته می شوند و کاربرد زینتی دارند و جنس آنها اصلاً پارچه نیست، بلکه روی دماغ و اطراف چشم را با اشیاء زینتی پوشانده می شود. که این صنایع دستی و هنری بسیار مختلف و گوناگون هستند. برخی هم فقط اطراف خود چشم را می پوشانند. برخی از این پوشیه ها در صورتیکه که استفاده شوند، رنگ زرد پوست قابل مشاهده است. در حالیکه صورت هم پوشیده شده است. RE: خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران - علاوی - 20-دي-1401 (15-آذر-1401, 15:52)علاوی نوشته: اصلیت خاندان زراره گویا از اسرای روم شرقی (ترکیه فعلی) بوده است لذا زراره که یکی از مهمترین اصحاب ائمه(ع) و راوی بسیار مهمی بوده است، از نظر ظاهری پوست سفیدی داشته است و به دلیل زیبایی ظاهری هنگام رفتن به نمازجمعه، توجه جمعیت به زیبایی او جلب می شده است و زراره به همین دلیل از ادامه مسیر خودداری کرده و بازمی گشته است. شاید این مؤیدی بر لزوم پوشیدن برقع باشد. در مورد پدر زرارة بن أعین بن سنس، در یکی از کتب رجالی چنین آمده است که شاهدی است که بر اینکه اصالتاً او ترک زبان (آذری زبان) بوده است زیرا اصالتاً از کشور ترکیه (روم شرقی سابق) بوده است. نقل قول:أعين- وزان: أحمر- بن سنسن: https://lib.eshia.ir/86765/1/201 |