مباحثه، تالار علمی فقاهت
مانعیت حذف متعلق برای اطلاق - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: مانعیت حذف متعلق برای اطلاق (/showthread.php?tid=2812)



مانعیت حذف متعلق برای اطلاق - محمودی - 15-بهمن-1401

اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب ناقص نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد مناسبات عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند.

اما اگر کلمه ای که در کلام حذف شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر متیقن از آن تمسک نمود. برای این مطلب سه مثال می زنیم: 

1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.»  
چون تنها فعل مکلف می تواند متعلق امر و نهی قرار بگیرد لذا فعلی در اینجا محذوف است که نمی دانیم مطلق استفاده از ظروف است یه تنها اکل و شرب که قدر متیقن از آن است و به نظر ما اطلاقی ندارد و می توان از این ظروف وضو گرفت. 

2- «الْخُمُسَ‏ بَعْدَ الْمَئُونَة»  
مشخص نیست مئونه زندگی و به اصطلاح مئونه سنه مراد است یا تنها مئونه کسب و کار و با توجه به اینکه بین این دو جامع عرفی وجود ندارد لذا در مورد مئونه سنه اطلاق ندارد. 

3- «رفع القلم عن الصبی»  
گرچه محقق خویی قائل به اطلاق شده و معتقدند که مطلق قلم الزام یا قلم وضع که مستتبع الزام است از صبی برداشته شده است و لذا هدایایی که در زمان صباوت به صبی داده شده و پدرش قبول کرده، لازم نیست تخمیس شود، اما به نظر ما وفاقاً للمشهور مشخص نیست که محذوف تنها قلم کتابت سیئات است یا قلم تکلیف و تشریع. و لذا نمی توان برای عدم تعلق خمس در اموال صبی به آن تمسک نمود.

درس اصول استاد شهیدی، ۱۴۰۱/۱۱/۹


RE: مانعیت حذف متعلق برای اطلاق - عین_لام - 17-بهمن-1401

این حرفها دلیلی ندارد
چه بسا در مقابل گفته شود خود اصالة الاطلاق
 مثلا در «رفع القلم»  همه معانی ان نفی شده 
کجا در سیره عقلاء چنین تفصیلاتی وجود داشته؟
 همه عقلاء منتظر بودند که یه شهید صدری بیاد
 و جلوی این ظهور رو با اینگونه تشکیکات بگیره؟
 اینکه مشهور به این اطلاق در این روایت عمل
نمیکرده اند هم مشخص نیست،
 اگر هم باشه ربطی به این قاعده من دراوردی
نداره چون در مشابهاتش عمل کرده اند.


RE: مانعیت حذف متعلق برای اطلاق - مخبریان - 18-بهمن-1401

دوستان محترم، ادبیات علمی تالار را رعایت بفرمایند.


RE: مانعیت حذف متعلق برای اطلاق - عین_لام - 18-بهمن-1401

توهینی نکردم
کلمه «من در اوردی» جایگزین بهتری تو ذهن من نداشت