امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مانعیت حذف متعلق برای اطلاق
#1
اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب ناقص نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد مناسبات عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند.

اما اگر کلمه ای که در کلام حذف شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر متیقن از آن تمسک نمود. برای این مطلب سه مثال می زنیم: 

1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.»  
چون تنها فعل مکلف می تواند متعلق امر و نهی قرار بگیرد لذا فعلی در اینجا محذوف است که نمی دانیم مطلق استفاده از ظروف است یه تنها اکل و شرب که قدر متیقن از آن است و به نظر ما اطلاقی ندارد و می توان از این ظروف وضو گرفت. 

2- «الْخُمُسَ‏ بَعْدَ الْمَئُونَة»  
مشخص نیست مئونه زندگی و به اصطلاح مئونه سنه مراد است یا تنها مئونه کسب و کار و با توجه به اینکه بین این دو جامع عرفی وجود ندارد لذا در مورد مئونه سنه اطلاق ندارد. 

3- «رفع القلم عن الصبی»  
گرچه محقق خویی قائل به اطلاق شده و معتقدند که مطلق قلم الزام یا قلم وضع که مستتبع الزام است از صبی برداشته شده است و لذا هدایایی که در زمان صباوت به صبی داده شده و پدرش قبول کرده، لازم نیست تخمیس شود، اما به نظر ما وفاقاً للمشهور مشخص نیست که محذوف تنها قلم کتابت سیئات است یا قلم تکلیف و تشریع. و لذا نمی توان برای عدم تعلق خمس در اموال صبی به آن تمسک نمود.

درس اصول استاد شهیدی، ۱۴۰۱/۱۱/۹
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#2
این حرفها دلیلی ندارد
چه بسا در مقابل گفته شود خود اصالة الاطلاق
 مثلا در «رفع القلم»  همه معانی ان نفی شده 
کجا در سیره عقلاء چنین تفصیلاتی وجود داشته؟
 همه عقلاء منتظر بودند که یه شهید صدری بیاد
 و جلوی این ظهور رو با اینگونه تشکیکات بگیره؟
 اینکه مشهور به این اطلاق در این روایت عمل
نمیکرده اند هم مشخص نیست،
 اگر هم باشه ربطی به این قاعده من دراوردی
نداره چون در مشابهاتش عمل کرده اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#3
دوستان محترم، ادبیات علمی تالار را رعایت بفرمایند.
پاسخ
#4
توهینی نکردم
کلمه «من در اوردی» جایگزین بهتری تو ذهن من نداشت
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 99 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حجیت اطلاق معقد اجماع Payam_Khajei 0 64 4-اسفند-1402, 12:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 82 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سه تقریب برای الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة Payam_Khajei 0 66 18-بهمن-1402, 00:17
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 76 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 224 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  اخذ علم به حکم در متعلق حکم و اشکال مشهور دور Payam_Khajei 0 114 8-آبان-1402, 14:12
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری محمودی 0 197 1-خرداد-1402, 08:24
آخرین ارسال: محمودی
  در باب متعلق شوق و ... محمود رفاهی فرد 6 1,012 16-بهمن-1400, 21:09
آخرین ارسال: سید محمد احمدی
  چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد مهدی منصوری 3 3,029 22-اسفند-1398, 22:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان