اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14) +---- موضوع: اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود (/showthread.php?tid=2978) |
اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود - یا علی مدد - 5-خرداد-1402 کلمات مرحوم خویی رحمه الله در معیار صدق زیاده و نقیصه مختلف است: قول اول: معیار صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود عرفی است. لذا ایشان در موسوعه ج3 ص 389فرمودهاند: «در صورتی که سجود عرفی حفظ شود ولو بر فرش یا خاک نجس سهوا سجده شود، مشمول حدیث لاتعاد است و داخل در عقد مستثنی منه است، چون اخلال به سجود و رکوع عرفی نکرده است اما اگر زیاده سجود یا رکوع عرفی کند، مبطل نماز است.»[1] در ادامه همین جلد نیز همین مبنا را تکرار کردند، و فرمودهاند: «زیاده رکوع و سجود عرفی مبطل نماز است.» در بحث قیام یعنی جلد13 صفحه 183 نیز مطابق همین مبنا صحبت کردند و فرمودهاند: «المراد من السجود في عقد الاستثناء من حديث لا تعاد هو ذات السجود، أعني ما صدق عليه السجود عرفاً»[2] و اما این که در منهاج الصالحین فرمودهاند: «من سجد سجدتین علی مکان النجس بطلت صلاته»[3] به این جهت است که ایشان منهاج را بعدا نوشتند که مبنایشان عوض شد ولی زمان تدریس بحث طهارت مبنای ایشان همین قول اول بود. قول دوم: زیاده و نقیصه رکوع شرعی مبطل است. این قول را در موسوعه جلد 14 صفحه 774 مسأله چهار بحث رکوع و همچنین در مصباح العروة اختیار کردند و فرمودهاند: «زیاده و نقیصه رکوع شرعی مبطل است ولی زیاده و نقیصه رکوع عرفی مبطل نیست.» قول سوم: تفصیل بین زیاده و نقیصه به این نحو که معیار نقیصه رکوع شرعی است و معیار زیاده رکوع عرفی است. ایشان در در جلد 15 ص68 این قول را اختیار کردند و تا آخر بر این مبنا باقی ماندند. و لذا در مسأله 10 سجود نیز همین مبنا را بیان کردند. [1] موسوعة الامام الخویی، ج3، 389. [2] موسوعة الامام الخوئی، ج13، ص183. [3] منهاج الصالحین، ج1، ص113. |