مباحثه، تالار علمی فقاهت
وجه تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی در کلام مرحوم آقای روحانی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: وجه تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی در کلام مرحوم آقای روحانی (/showthread.php?tid=2993)



وجه تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی در کلام مرحوم آقای روحانی - مسعود عطار منش - 19-خرداد-1402

مرحوم آقای روحانی می فرمایند اصل سببی بر اصل مسببی وارد است و این دیدگاه را مبتنی بر بحثی نموده اند که سابقا در تقدیم اماره بر استصحاب مطرح کرده اند مبنی بر اینکه یقین و شک در دلیل استصحاب، به معنای بود و نبود صفت نفسانی یقین نیست بلکه یقین به معنای مطلق حجت و شک به معنای نبود مطلق حجت است. ایشان با عنایت به نکته مذکور می فرمایند اصل سببی حجت را برای مورد اصل مسببی فراهم نموده و باعث می شود موضوع اصل مسببی مرتفع شود.
در مورد فرمایش آقای روحانی این پرسش مطرح است که چه تفاوتی بین اصل سببی و مسببی وجود دارد و چه وجهی دارد اصل سببی را بر اصل مسببی مقدم بداریم؟
با توجه به نکاتی که از لابلای کلام ایشان قابل استخراج است به نظر می رسد تکیه ایشان بر این نکته است که اصل سببی منقح مورد اصل مسببی و ناظر به آن می باشد دون العکس.
جلسه 111 مورخ 1402/03/01