مباحثه، تالار علمی فقاهت
علت اخذ شک در اصل عملی و عدم اخذ آن در امارات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: علت اخذ شک در اصل عملی و عدم اخذ آن در امارات (/showthread.php?tid=3018)



علت اخذ شک در اصل عملی و عدم اخذ آن در امارات - مسعود عطار منش - 27-مرداد-1402

سوال اینست که تمام احکام ظاهریه قوامشان به شک است ولی شارع مقدس در ادله اصول عملیه شک را اخذ کرده ولی در ادله امارات شک را اخذ نکرده است؟
مرحوم حاج شیخ این نکته را قرینه بر این دانستند که مقصود شارع از شک در ادله اصول غیر از آن شکی است که در تمام احکام ظاهریه وجود دارد لذا شک به معنای نبود مطلق طریق معتبر است(شک طریقی)
اما معلوم نیست وجه اخذ شک در ادله اصول افهام معنایی زاید بر شکی که در تمام احکام ظاهریه وجود دارد بوده باشد
ممکن است بالعکس بگوییم عدم اخذش در دلیل اماره به منظور افهام این نکته باشد که در دلیل اماره یک نوع تنزیلی وجود دارد حال یا تنزیل الشک منزله القطع یا تنزیل را مودا منزله الواقع.
پس این بیان مرحوم حاج شیخ برای اثبات مدعای ایشان مبنی بر اینکه مراد از یقین و شک در دلیل استصحاب، یقین و شک طریقی است کافی نیست.
درس خارج اصول جلسه100 مورخ13اردیبهشت1402