وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27) +--- موضوع: وجوب زیارت امام حسین علیه السلام (/showthread.php?tid=357) |
وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - اعلایی - 24-آبان-1393 از برخی روایات استفاده میشود که زیارت امام حسین علیه السلام واجب میباشد. برخی از این روایات که بنده در کامل الزیارات یافته ام به بیان زیر است: 1- حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَتِّيلٍ وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عُثْمَانَ الْخَزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. حَدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ جَمِيعاً عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ. حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَحِمَهُمُ اللَّهُ جَمِيعاً عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَتِّيلٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ الْهَاشِمِيِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ مَوْلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَمْ يَزُرِ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع لَكَانَ تَارِكاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ اللَّهِ وَ حُقُوقِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِأَنَّ حَقَّ الْحُسَيْنِ ع فَرِيضَةٌ مِنَ اللَّهِ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ. حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَنْ أُمِّ سَعِيدٍ الْأَحْمَسِيَّةِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَتْ قَالَ لِي يَا أُمَّ سَعِيدٍ تَزُورِينَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ قَالَتْ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لِي زُورِيهِ فَإِنَّ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ وَاجِبَةٌ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ. نظر شما در مورد دلالت این روایات بر وجوب زیارت امام حسین علیه السلام چیست؟ RE: وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - رضا اسکندری - 24-آبان-1393 برای گسترش بحث عرض می کنم: مرحوم شیخ مفید در کتاب المزار برخی از این روایات را ذکر کرده اند و عنوان باب را این گونه قرار داده اند: نقل قول: باب وجوب زیارة الحسینو باب بعد از آن را این گونه نام گذاری کرده اند: نقل قول:باب حد وجوبها في الزمان على الأغنياء و الفقراءکه در آن روایتی نقل کرده اند دال بر اینکه اغنیاء باید در سال دو مرتبه و فقرا در سال یک مرتبه ایشان را زیارت کنند. اما در کتاب مقنعه روایت را در ضمن باب فضل زیارته ذکر کرده اند. (المقنعة صفحه 468) مرحوم علامه حلی نیز در تحریر و منتهی روایت را ذکر کرده اند و آن را دال بر فضل کثیر در زیارت ایشان دانسته اند. (تحریر الاحکام جلد 2 صفحه 122 و منتهی المطلب جلد 13 صفحه 290) در تذکرة عنوان مساله را این گونه ذکر کرده اند: نقل قول:مسألة 770: تستحبّ زيارة الحسين عليه السّلام، لقول الباقر عليه السّلام:...مرحوم فیض نیز با اینکه اشاره به این روایات می کنند اما آن را دال بر ثواب بسیار دانسته اند (رسائل فیض کاشانی، جلد 2 رساله 6 صفحه 33) مرحوم صاحب وسائل نیز عنوان باب را این گونه ذکر کرده اند: نقل قول:بَابُ وُجُوبِ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ وَ الْأَئِمَّةِ ع عَلَى شِيعَتِهِمْ كِفَايَةًتعبیر ایشان در هدایة الامة نیز همین است (هدایة الامة جلد 5 صفحه 480) مرحوم مجلسی در بحار عنوان باب را وجوب دانسته اند. (بحار الانوار جلد 98 صفحه 3) و ملاذ الاخیار این گونه تعبیر می کنند: نقل قول:الحديث الثاني: ضعيف.و ظاهره الوجوب، و لم يقل به أحد، و لا يبعد القول به، بل بوجوب كل إمام مرة، كما يظهر من كثير من الأخبار.مرحوم بحرانی صاحب الحدائق الناظرة در این مورد می فرمایند: نقل قول:الاخبار في فضل زيارته (عليه السلام) مستفيضة و الظاهر في كثير منها الوجوب، و اليه يميل كلام بعض أصحابنا، (رضوان الله عليهم) و ليس بذلك البعيدمرحوم محمد بن حسین بحرانی نیز قائل به وجوب زیارت شده اند. ایشان می فرمایند: نقل قول:و تجب زيارة الحسين عليه السّلام على الرجال و النساء من القادرين على ذلك للتعبير في جملة من المعتبرة و غيرها بأنه فريضة واجبة على الرجال و النساء، و من لم يقدر على ذلك فليجهز غيره، و المشهور بين أصحابنا الاستحباب المؤكد، و منهم من جمع بالواجب الكفائي كمحدث الوسائل، و ما زاد على المرّة الواحدة فهو من السنن المندوبةمرحوم سبزواری در مهذب الاحکام بحث را مطرح کرده اند و روایات را توجیه و تاویل کرده اند و در نهایت با اینکه برخی از روایات را دال بر وجوب دانسته اند اما به خاطر اعراض مشهور و عدم فتوای به وجوب از آنها رفع ید کرده اند. (مهذب الاحکام جلد 15 صفحه 68) اما مرحوم صاحب جواهر، هیچ اشاره ای به قول به وجوب در این مورد نکرده اند. (جواهر الکلام جلد 20 صفحه 95) RE: - حسین بن علی - 26-آبان-1393 وجوب در این موارد کفایی است RE: وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - اعلایی - 28-آبان-1393 ظاهر تعبیر «فَإِنَّ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ- يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» که در روایات متعدد آمده است وجوب عینی است. RE: - حسین بن علی - 9-آذر-1393 اینکه حضرت امر خصوصی به این کار فرموده شاهدی بر اراده وجوب در خصوص آن زمان است کما اینکه در بعض روایات اشاره به وجوب در هر سال شده خصوصا وجوب زیارت ایشان بالخصوص بعد از زمان تشریع وبدون اشاره به علت آن بعید است RE: - 87157 - 9-دي-1393 وجوب در این روایات به معنای تأکد استحباب است به طوری که منفعت بسیار بزرگی از تارک آن فوت میشود و اگر عامدا زیارت را ترک کند مشمول شفاعتشان نمیشود و دقت در تعابیری مثل يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ ع بِالْإِمَامَةِ - مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ موید این مطلب است همچنین عدم ذکر عقاب بر ترک آن در روایات شاهد استحباب آن است RE: وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - emameasr - 8-تير-1395 به نظر میرسه روایات دلالت بر وجوب دارند و وجهی برای کنار گذاشتن این روایات نیست. دلیلی برای وجوب کفایی هم نمیبینم وجوب عینی است. حمل بر تاکد استحباب هم دلیل محکمی نداره. صرف اینکه مشهور قائل نیستند که دلیل نمیشه. ضمن اینکه همون طور که دوست عزیز نقل اقوال کرده بودند بعضی ها به وجوب رسیدند. به نظر میرسه وجوبش مثل حج است یعنی حداقل یکبار در طول عمر. RE: وجوب زیارت امام حسین علیه السلام - aad1416 - 15-شهريور-1395 اکثر روایات دال بر وجوب زیارت است. آنهم برای فقیر یکبار در سال و برای غنی دوبار در سال. در روایتی دیگر امده جایز نیست سه سال بگذرد و زیارت نکرده باشد و شامل عاق رسول الله می گردد. البته اختلافات اساسی در متن این روایات موجود است که جمع بین آنها را دشوار نموده. راجع باب ۹۸ کامل الزیارات |