عقلی بودن صحت در تمام عبادات - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23) +---- موضوع: عقلی بودن صحت در تمام عبادات (/showthread.php?tid=496) |
عقلی بودن صحت در تمام عبادات - 89195 - 25-اسفند-1393 وجه عقلی بودن این است که در عبادات شارع امر می کند و فعلی را طلب می کند حال چه این فعل کلی باشد و چه این فعل جزئی باشد در هر صورت مطلوبی دارد و وقتی مطلوب اتیان شود عقلا تکلیف ساقط می شود زیرا غرض از امر و طلب اتیان فعل بوده که حاصل شده لذا وجهی برای بقاء امر وطلب باقی نمی ماند. و این نکته در تمام اوامر می آید ولو عبادت نباشد. و هر جا که مأموربه با تمام شرائط اتیان شود غرض حاصل شده و عقلا تکلیف ساقط می شود. خلاصه اینکه صحت به معنای سقوط اعاده و قضاء در مطلق اوامر عقلی است و ربطی به کلی بودن و انطباق ندارد؛ مثلا اگر مولا بگوید برو فلان شیء را که به آن اشاره می کنم بیاور: در این مثال متعلق امر فعلی جزئی و خارجی است ولی باز صحت و سقوط تکلیف عقلی هست به بیانی که گذشت.فتأمل. |