انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه آیت الله شبیری زنجانی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=10) +---- موضوع: انما یحلل الکلام و یحرم الکلام (/showthread.php?tid=541) |
انما یحلل الکلام و یحرم الکلام - سایه - 7-خرداد-1394 جناب شیخ در بحث معاطات پنج معنا برای انما یحلل الکلام و یحرم الکلام مطرح نموده اند که در اینجا به سه معنای آن اشاره می کند : 1. مراد از کلام عقد بیع باشد پس عقد بیع نفیا و اثباتا تحلیل و تحریم می کند. 2. مراد از کلام عقد بیع باشد ولی منظور این باشد که وقتی بعد از اشتراء باشد تحلیل می کند و وقتی قبل از آن باشد تحریم می کند. 3. کلام واقع بعد از اشتراء وقتی به عنوان عقد ملزم باشد تحریم می کند و وقتی به عنوان مساومه و مراضاه باشد تحلیل می کند. اما دو احتمالی که در اینجا بیان نکرده عبارتند از: 4. موثر فقط لفظ است پس معاطاه باطل است چون اثری برای فعل نیست. 5. تعبیر از یک حقیقت واحد با الفاظ مختلف موجب حکم به صحت نسبت به برخی و حکم به فساد نسبت به برخی دیگر می شود. |