جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20) +---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23) +---- موضوع: جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی (/showthread.php?tid=714) |
جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی - اشکذری - 5-خرداد-1395 قصدی مثل: نماز، روزه، رکوع صلاتی، قرائت صلاتی، قیام تعظیمی... غیر قصدی مثل: تطهیر از خبث، استقبال نماز، طمانینه، نظر اول: شیخ انصاری ره و دیگران (فرائد/2/726-فوائد/4/663) بایستی در امور قصدی احراز قصد شود لذا قصد رکوع صلاتی باید احراز شود و مجرد احراز انحنا کفایت نمی کند و در غیر قصدی باید در مقام تحصیل عنوان بودن احراز شود. لذا شستن در مقام تطهیر خبث باید احراز شود و مجرد احراز شستن کفایت نمی کند. چرا که اصاله الصحه حکم به صحت می کند و این بعد از فراغ از اصل وجود عمل ذات اثر است. نظر دوم: اقا ضیا (نهایه الافکار/4/قسم2/81) در امور قصدی لازم است دون غیر قصدی پس مجرد صدور عملی که قابلیت وقوع عمل مشکوک دارد کافی است. زیرا دلیل حجیت اصاله الصحه سیره و اجماع و اختلال نظام است و شامل این مورد نیز می شود. |