مباحثه، تالار علمی فقاهت
جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی (/showthread.php?tid=714)



جریان اصاله الصحه در امور قصدی و غیرقصدی - اشکذری - 5-خرداد-1395

قصدی مثل: نماز، روزه، رکوع صلاتی، قرائت صلاتی، قیام تعظیمی...

غیر قصدی مثل: تطهیر از خبث، استقبال نماز، طمانینه،








نظر اول: شیخ انصاری ره و دیگران                          (فرائد/2/726-فوائد/4/663)

بایستی در امور قصدی احراز قصد شود لذا قصد رکوع صلاتی باید احراز شود و مجرد احراز انحنا کفایت نمی کند و در غیر قصدی باید در مقام تحصیل عنوان بودن احراز شود. لذا شستن در مقام تطهیر خبث باید احراز شود و مجرد احراز شستن کفایت نمی کند.
 
چرا که اصاله الصحه حکم به صحت می کند و این بعد از فراغ از اصل وجود عمل ذات اثر است.
 
نظر دوم: اقا ضیا                                                   (نهایه الافکار/4/قسم2/81)

در امور قصدی لازم است دون غیر قصدی پس مجرد صدور عملی که قابلیت وقوع عمل مشکوک دارد کافی است. زیرا دلیل حجیت اصاله الصحه سیره و اجماع و اختلال نظام است و شامل این مورد نیز می شود.