مباحثه، تالار علمی فقاهت
احراز صحت قرائت امام جماعت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: احراز صحت قرائت امام جماعت (/showthread.php?tid=92)



احراز صحت قرائت امام جماعت - حسینی - 13-بهمن-1391

این یک موضوع جدید است که دوست داشتم دوستان در مورد آن بحث و گفتگو کنند
موضوع مورد نظر من بحث احراز صحت قرائت امام جماعت است
بحث در اینجا دستیابی به فتاوی نیست (اگر چه خالی از لطف نیست) بلکه بحث علمی و فقهی می باشد
دوستان جهت طرح بحث، نظرات خود را ارائه بفرمایند.


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - وکیلی - 13-بهمن-1391

بحث در چند مرحله مطرح می شود:
اول:تا وقتی که علم به غلط بودن قرائت نداریم می توانیم اصالة الصحة جاری کنیم. ممکن است کسی بگوید که اصالة الصحة در اجزاء یک مرکب جاری نمی شود بلکه در کل مرکب جاری می شود و این امر ممکن است مستلزم صحت اجزاء نباشد. مثل ما نحن فیه چون صحت نماز مستلزم صحت قرائت نمی باشد پس نمی دانم که تحمل قرائت او صحیح است یا نه؟ باید احراز شود.
ولی شاید بتوان گفت ما در همین تحمل قرائت اصالة الصحة جاری می کنیم نه نماز امام، چون وقتی او را عادل دانستیم و او با قبول امامت جماعت اقدام به تحمل قرائت از دیگران کرده، این خود می تواند مجرای اصالت الصحة باشد.
دوم: کسی که بالفعل تمکن بر قرائت صحیح ندارد و یا جاهل مرکب است نسبت به قرائت صحیح، نمازش واقعا صحیح است کما اینکه حضرت استاد شهیدی(حفظه الله) این نظر را قائلند، می توان بلا اشکال در رکعاتی که امام تحمل قرائت از مأموم نمی کند به او اقتدا کرد.اما در رکعاتی که تحمل قرائت میکند ولی مأموم خودش قرائتش از قرائت امام ضعیف تر است بالفعل این جا جای بحث دارد که آیا اقتدا جائز است یا نه؟لطفا دوستان تکمیل نمایند


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - جواهری - 14-بهمن-1391

در مفاد اصالت الصحه در فعل غیر و گستره جریان آن باید به سیره مراجعه شود مسلم است اگر اصالت الصحه جازی نشود نظام مجتمع مختل میشود اگر در شرایط ذبح کسی شک کنیم اگر در صحت تطهیر کسی شک کنیم اگر در عقود دیگران شک کنیم و همینطور
و ظاهر اصالت الصحه حکم ظاهری به صحت فعل است
بحث در گستره این اصل است بعضی مطلقا با این دلیل صحت اقتدا را ثابت کرده اند زیرا ماموم به قرائت صحیح القرائه می تواند اقتدا کند بعضی مطلقا جاری نمی دانند و اقتدا را در فرض وثوق به صحت قرائت صحیح دانسته اند بعضی از مراجع هم تفصیل داده اند بین فرضی که قرائت ا مام را بشنویم که گفته اند دلیلی در سیره بر صحت نداریم به خلاف جایی که قرائتش را نمی شنویم گفته اند شاهد آن این است که در جماعتهای بزرگ که مسلم جایز است اگر دلیل اصالت الصحه در فعل کثیری از مامومین برای ترتب احکام جماعت جاری نشود جماعت شکل نمی گیرد و عرفا فرقی بین این مورد و قرائت خود امام نیست بنابراین به نظر می رسد چون دلیل مصححین سیره است فرقی بین سیره بین حالتهای مختلف در سوال نباشد و الله العالم


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - وکیلی - 14-بهمن-1391

تکمیل مطلب اول
برخی گفته اند که در جزء به شرط اینکه غیر از جزئیت اثر دیگری داشته باشد اصالة الصحة جاری است.شاید بتوان به این مطلب اشکال کبروی و صغروی نمود.
اما کبروی: همانگونه که آقای جواهری آورده اند دلیل اصالة الصحة در فعل غیر سیره است و این یک دلیل لبی است. باید اجرای اصالة الصحة در اجزاء یک عمل توسط سیره احراز شود وظن و احتمال کافی نیست.
اما صغروی:بر فرض که اصالة الصحة در قرائت نماز جاری شود ولی این ثابت نمی کند که من می توانم به او اقتدا کنم چرا که همانطور که گذشت برخی از بزرگان معتقدند که قرائت فرد عاجز واقعا صحیح است و اصالة الصحة بیشتر از این دلالت ندارد که قرائت او واقعا صحیح است اما آیا طوری صحیح است که برای من هم جواز اقتدا می آورد؟خیر و لا اقل من الشک


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - امین - 1-اسفند-1391

نکته ای هم اقای سیستانی دارند اصاله الصحه در صورت احراز مطابقت فتوای مرجع امام با ماموم می اید.


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - 83068 - 4-اسفند-1391

(1-اسفند-1391, 17:10)امین نوشته: نکته ای هم اقای سیستانی دارند اصاله الصحه در صورت احراز مطابقت فتوای مرجع امام با ماموم می اید.

فرمایشی را استاد شب زنده دار دام ظله داشتند که لازمه ی آن مخالف کلام بالاست.
ایشان می فرمودند ما وقتی می خواهیم به قول دیگران تمسک کنیم، اگر کبرای بحث ما اختلافی بود، در تمسک به صغرای آن، لازم نیست احراز کنیم که کبرای طرف مقابل با ما یکی است؛ به عبارت دیگر اگر شک کنیم که آیا او در مبانی مرتبط با این مطلب با ما موافق است یا نه، بنا را بر این می گذاریم که مخالفتی در مبنا نداریم.
می توانید این بحث را در بحث «مبنای استاد در مورد احادیث کافی شریف» دنبال کنید.


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - خادم - 30-ارديبهشت-1394

در استفتاءات آیت الله سیستانی چند بار آمده که احراز صحت قرائت امام لازم است.


RE: احراز صحت قرائت امام جماعت - حسین بن علی - 3-خرداد-1394

طبق نظر ایشان قرائت در نماز جماعت توکیل است و عمل او برای ماموم محسوب میشود ودر اینگونه موارد صحت عمل دیگری نیست تا اصل صحت جاری شود کما بینه الشیخ فی الاستصحاب
ولی این نظر موجب تعطیلی نماز های جماعت میشود که قطعا مورد نظر شرع نیست