مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: طهارت و نجاست - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: سؤال: طهارت و نجاست (/showthread.php?tid=98)



طهارت و نجاست - خادم الطلاب - 15-بهمن-1391

طهارت و نجاست دو امر واقعی هستند یا دو امر اعتباری ؟


RE: طهارت و نجاست - amirabas - 15-بهمن-1391

حضرت امام (رحمه الله) در کتاب الطهارة در مورد نجاسات می فرمایند : نجاسات بر دو قسمند : 1. نجاساتی که مردم هم آنها را قذر می دانند که در این قسم شارع تنها احکامی را بر آنها مترتب ساخته است. 2. نجاساتی که مردم آنها را قذر نمی دانند که در این قسم شارع آنها را نجس اعتبار کرده است.
نصّ عبارت ایشان : (( أن النجاسات على نوعين: أحدهما ما يستقذره الناس و قد رتب الشارع عليه أحكاما، و ثانيهما ما جعله الشارع قذرا و ألحقه بها موضوعا بحسب الاعتبار و الجعل، فصار قذرا في عالم الجعل و وعاء الاعتبار و رتب عليه أحكام القذر)).
کتاب الطهارة ج3ص7


RE: طهارت و نجاست - homepage - 24-بهمن-1391

مبنایی است منسوب به شیخ اعظم انصاری که "النجاسات امور واقعیه کشف عنها الشارع..." نجس، دارای ویژگی تکوینی خاصی است و شارع با مشخص کردن نجاسات، در واقع آن چیزهایی که دارای آن خصوصیت تکوینی خاص هستند را برای ما روشن می کند و صرفا جعل اعتباری نیست. اگر چه این منافاتی با بار شدن حکم ظاهری نجاست بر چیزی که واقعا نجس نیست ندارد کما لا یخفی
Heart


RE: طهارت و نجاست - homepage - 24-بهمن-1391

در مورد فرمایش امام راحل(ره)، به نظر می رسد منظور شریف ایشان این است که در برخی نجاسات، آن چه به حسب عرف مستقذر نیست را شارع قذر اعتبار می کند، یعنی می فرماید این را مانند دیگر قذارات عرفیه (دقت شود) قرار می دهم هر چند عند العرف مستقذر نیست والظاهر ان هذا غیر المبنی المشار الیه فی السوال و فی کلمات الاصحاب....Heart