14-دي-1397, 23:30
مرحوم امام فرموده اند صرف الوجود موانع در نماز مبطل است ، عدم ایجاد صرف الوجود هم به ترک همه افراد حاصل می شود ؛ بنابراین چون مشکوک مانعیت زائده ای ندارد ، جریان برائت نسبت به آن ممکن نیست .
اما این مطلب به نظر صحیح نیست و نواهی ضمنی هم مانند نواهی استقلالی ، انحلالی می باشند زیرا در نواهی یک ظهور عرفی وجود دارد که هر فردی از أفراد منهی عنه ، مفسده دارد . شاهد هم این که عرف تکثیر مانع به هنگام ضرورت را نمی پذیرد .
اما این مطلب به نظر صحیح نیست و نواهی ضمنی هم مانند نواهی استقلالی ، انحلالی می باشند زیرا در نواهی یک ظهور عرفی وجود دارد که هر فردی از أفراد منهی عنه ، مفسده دارد . شاهد هم این که عرف تکثیر مانع به هنگام ضرورت را نمی پذیرد .