29-اسفند-1399, 16:20
مرحوم صدر در مفهوم نقض دو عنصر را دخالت می دهند یکی اینکه منقوض دارای یک نحو در هم تنیدگی باشد مانند ریسمان و عنصر دوم این که از هم گسیختنش همراه با شدت باشد.
مرحوم روحانی در منتقی الاصول فرموده است که در صدق نقض لازم نیست منقوض یک امر مبرم و مستحکم باشد لذا اگر یک صف را از هم گسسته شود نقض صادق است.
استاد شبیری فرمودند نقض به این گستردگی که مرحوم روحانی فرموده شاهد استعمالی ندارد لذا ظاهرا ابرام و استحکام در صدق نقض دخالت دارد ولکن اینطور نیست که مرحوم صدر فرموده اند یعنی لازم نیست آن امر مستحکم با شدت و قوت از هم گسسته شود.
مرحوم روحانی در منتقی الاصول فرموده است که در صدق نقض لازم نیست منقوض یک امر مبرم و مستحکم باشد لذا اگر یک صف را از هم گسسته شود نقض صادق است.
استاد شبیری فرمودند نقض به این گستردگی که مرحوم روحانی فرموده شاهد استعمالی ندارد لذا ظاهرا ابرام و استحکام در صدق نقض دخالت دارد ولکن اینطور نیست که مرحوم صدر فرموده اند یعنی لازم نیست آن امر مستحکم با شدت و قوت از هم گسسته شود.