28-آذر-1401, 09:10
کلام مرحوم شیخ ، مرکب از دو قسمت است:
۱: موضوع اخبار من بلغ ، عمل بداعی امر احتمالی (احتیاط) است.
در این صورت چون اطاعت حکمیه است، نمی توان آن را با روایاتی از قبیل (من سرح لحیته فله کذا) قیاس نمود.
۲: در این اخبار که فرموده (فله اجر ذلک): ( مطابق واقع باشد) مراد همان ثوابی است که در آن خبر ضعیف بیان شده است نه اینکه ثواب جدیدی داشته باشد.
(و ان لم اقله)مطابق واقع نباشد): شخص به خاطر انقیادش مستحق ثواب است.
عقل اصل ثواب را می فهمد که در صورتیکه شخص مطابق با واقع باشد ارشاد به همان مصلحت واقعیه است و الا عقل مستقلا حکم به انقیاد می کند ودر هر صورت امر شارع ، ارشادی و تاکید حکم عقل است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائم اجمعین.
۱: موضوع اخبار من بلغ ، عمل بداعی امر احتمالی (احتیاط) است.
در این صورت چون اطاعت حکمیه است، نمی توان آن را با روایاتی از قبیل (من سرح لحیته فله کذا) قیاس نمود.
۲: در این اخبار که فرموده (فله اجر ذلک): ( مطابق واقع باشد) مراد همان ثوابی است که در آن خبر ضعیف بیان شده است نه اینکه ثواب جدیدی داشته باشد.
(و ان لم اقله)مطابق واقع نباشد): شخص به خاطر انقیادش مستحق ثواب است.
عقل اصل ثواب را می فهمد که در صورتیکه شخص مطابق با واقع باشد ارشاد به همان مصلحت واقعیه است و الا عقل مستقلا حکم به انقیاد می کند ودر هر صورت امر شارع ، ارشادی و تاکید حکم عقل است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائم اجمعین.