ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
17-بهمن-1394, 13:00
(آخرین تغییر در ارسال: 18-بهمن-1394, 12:33 توسط عالم.)
سلام علیکم
ظاهرا این سوال را تکرار کرده اید.
با عرض سلام و خسته نباشید
منظور شیخ این است که حکم وضعی جعل مستقل ندارد نه اینکه بقای آن منوط به بقای حکم تکلیفی است، مثلا اینکه غلیان شرط نجاست عصیر عنبی است به جعل مستقل نیست بلکه از اینکه مولی نهی از عصیر عنبی در حال غلیان کرده انتزاع می کنیم شرطیّت غلیان برای نجسات و حرام شدن عصیر عنبی را.
لذا اگر در حال اضطرار حرمت عصیر عنبی برداشته شود دلیلی نداریم که شرطیّت غلیان برای حرمت هم برداشته شده است و عصیر با غلیان نجس نمی شود و حرام نمی شود خیر، غلیان در حال اضطرار هم موجب نجس شدن و حرمت می شود البته مضطر می تواند آن حکم تکلیفی را مخالفت نمایید
در مثال شما هم بر اساس نظر شیخ(ره):
از حرمت تصرف در اشیاء منتقل شده در مواردی که هیچ منفعت محلله ی معتدبه ندارند کشف می کنیم که منفعت محلله ی معتدبه شرط است و اگر این نباشد لذا بطلان انتزاع می شود.
حال اگر مضطّر شد به استفاده و بیع آن ، دلیلی بر صحت آن نمی شود یعنی دلیلی نداریم که حکم شرطیّتی که از اصل حکم تکلیفی انتزاع شده بود از بین برود .
ارسالها: 9
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: بهمن 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
23-بهمن-1394, 22:58
(آخرین تغییر در ارسال: 11-ارديبهشت-1395, 23:01 توسط محمدتقی.)
سلام علیکم.
با تشکر از عالم، ولی بنده از جواب ایشان قانع نشدم، زیرا:
مثال شما به بحث خمر صحیح نیست زیرا در فرض اضطرار به شرب خمر، هنوز احکام تکلیفی دیگری داریم (مثل لزوم اجتناب در بدن و لباس برای صلاة)، برخلاف محل بحث که هیچ حکم تکلیفی دیگری نداریم، لذا با ثبوت حلیت اکل و شرب در فرض اضطرار، منفعت محلله ی مقصوده حاصل خواهد (مقصوده که بود، محلله هم شد).
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
جناب sarbaz059
ظاهر شما در اصل مطلب دقت نفرمودید.
به هر حال اگر حتی انسان مضطر به مخالفت همه احکام تکلیفی مرتبط با عصیر عنبی شود باز هم حکم وضعی(یعنی شرطیّت غلیان) برای نجاست عصیر عنبی که از خطابات تکلیفی استفاده می شود برداشته نمی شود چرا که آن شرطیّت و ... مقیّد به زمان تمکن نبوده است. لذا حتی در حال اضطرار هم غلیان شرط نجاست خواهد بود. هر چند الان خطاب تکلیفی متوجه شخص نیست.
ارسالها: 112
موضوعها: 17
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 30
سپاس شده 35 بار در 29 ارسال
با سلام خدمت sarbaz059
شیخ در مورد صحت و بطلان تقریر دیگری دارد که در توضیح قول هفتم از اقوال استصحاب در ج 3 ص 129 آورده است.