ارسالها: 33
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: بهمن 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 7 بار در 4 ارسال
اگه امکان داره ثمره بحث رو بفرمایید تا اشتیاق شرکت توی این گفتگو ایجاد بشه. اینکه وضع چگونه است؟ واضع چه چیزی را و چگونه لحاظ میکند؟ و سوالاتی از این قبیل فکر نمیکنم ثمره ای داشته باشه. علم اصول قراره به ما در استنباط کمک کنه آیا این بحث این کار رو انجام میده؟
ارسالها: 12
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
12-ارديبهشت-1395, 20:07
(آخرین تغییر در ارسال: 12-ارديبهشت-1395, 20:08 توسط استاد راهنما13.)
جناب emameasr عزیز سلام علیکم
اصل این است که وقتی کتابی و مطلبی خوانده می شود باید به نحو احسن مطالب آن حل شود و مسأله وضع از مسائل مطرح در علم اصول است و طلبه در مقام یادگیری لازم است آن را تحلیل نماید و اگر طلاب در مقام تحصیل در صدد انتخاب مسائل با توجه به ثمرات و فوائد آن برآیند باعث تضعیف روحیه و اختلال در تحصیل خواهد شد. هر چند ویرایش کتب و تهذیب مطالب کتب مورد آموزش از وظایف بزرگان و صاحبان قلم و علم است.
ارسالها: 33
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: بهمن 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 7 بار در 4 ارسال
استاد راهنمای عزیز سلام علیکم
از توجه شما تشکر میکنم. اینکه شما فرمودید ویرایش کتب و تهذیب مطالب کتب مورد آموزش از وظایف بزرگان و صاحبان قلم و علم است درست می فرمایید اما اینکه حالا که ویرایش نشده ما بیاییم و هرچه بوده را بخوانیم فکر نمیکنم وجهی داشته باشد. گیریم که بنا به دلایلی (مثل اینکه برنامه آموزشی حوزه است و نمیتوان رد شد یا اینکه به هر حال در امتحان می آید و باید یاد بگیریم) مجبور شدیم آن را بخوانیم در این صورت نیز باید به حداقل اکتفا کرد و لزومی ندارد وارد موشکافی این بحث شویم. اینکه این بحث را در تالار مطرح کنیم تا سایر فضلا نظر بدهند اینها ضرورتی ندارد و بسیاری از مسائل مهم هستند که میتوان درباره آنها بحث کرد و وقت را صرف امثال بحث وضع نکرد.
اما اینکه شما فرمودید اگر طلاب در مقام تحصیل در صدد انتخاب مسائل با توجه به ثمرات و فوائد آن برآیند باعث تضعیف روحیه و اختلال در تحصیل خواهد شد، در جواب باید بگویم اتفاقا خود این کار که طلبه مطلبی بخواند و نداند که کجا به دردش میخورد اختلال آفرین است. اینکه طلبه بعد از چند سال اصول خواندن احساس کند نمیتواند با ادله انس بگیرد و در نهایت باعث یأس او از اجتهاد شود اینها اختلال نیستند؟! اینکه وقت قابل توجهی از بهترین سالهای عمر طلبه را صرف مطالبی کنیم که نیاز به دقت زیادی دارد ولی فایده ای برایش ندارد. اگر همه ی وقتی که استاد و شاگرد صرف فهمیدن بحث وضع حروف در کفایه میکنند را صرف حل یکی از مشکلات جامعه میکردیم آیا به خوبی حل نمیشد؟! این میزان دقتی که از طلبه میگیرد حیف است که در این راه صرف شود. میتواند در راه بهتری صرف شود و نتیجه بدهد.
من قبول دارم که اگر همه جا بحث فایده را مطرح کنیم شاید با توجه به کثرت مطالب بی فایده یا کم فایده عده ای ناامید شوند ولی به نظرم ناامیدی که در خواندن این بحث ها ایجاد میشود بیش از ناامیدی است که در نخواند آنها احتمال دارد ایجاد شود.
ضمن اینکه این ناامیدی قابل برطرف شدن است. شاید همان اول اگر به طلبه بگوییم این بحث فایده ندارد جا بخورد ولی کم کم میتواند متوجه این نکته شود که به هرحال بزرگان ما معصوم نبوده اند و امکان دارد اشتباه کرده باشند.
ارسالها: 33
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: بهمن 1394
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 7 بار در 4 ارسال
ما در مقدمه بحث میکنیم که غایت علم اصول، قدرت بر استنباط است. چه میشود که وارد بحث ها که میشویم دیگر برایمان مهم نیست که این بحث این قدرت را در ما ایجاد میکند یا نه!!!! یا اینکه گاهی میخواهیم فایده تراشی کنیم و فایده ای مثل نذر برای بحث ترسیم کنیم. آیا طلبه این حق را ندارد که انتظار داشته باشد وعده ای که در مقدمه به او داده اند را در سرتاسر کتاب مشاهده کند و ببیند که دقیقا هر بحثی چه کمکی به استنباط میکند؟!
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
حالا چرا شما این قدر مسلم گرفته اید که بحث وضع ثمری ندارد؟ بسیاری از علماء معتقدند از ثمرات این بحث عدم امکان اطلاق در معانی حروف بنابر وضع عام و موضوع له خاص است یا حتی مثل مرحوم صدر یا مرحوم آقای خویی هم در فقه و هم در اصول برخی مسائل را بر مختار خودشان در حقیقت وضع مبتنی میدانند.
این از یک طرف.
از طرف دیگر آیا ثمره از نظر شما فقط آن است که به شما بگوید فلان موضوع چه حکمی دارد؟ بسیاری از مسائلی که در بحث وضع مطرح میشود مقدمات تحلیل را در طلبه پرورش می دهد و لذا بسیاری از مسائل دقیق علمی بعد را راحت تر درک خواهد کرد. آیا این ثمره کمی است؟
ثالثا فکر میکنم کمی در مورد بی فایده بودن علم اصول غلو کرده اید. (یاد اخباریون افتادم). ما که تا کنون هر آنچه از مباحث اصول را خوانده ایم حضرت استاد در ابتدای بحث ثمرات متعدد بر آن ذکر کرده اند.
ارسالها: 12
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: ارديبهشت 1395
اعتبار:
0
سپاس ها 4
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
با تشکر از rayhan
بله بنده هم همین نظر را دارم و علاوه باز هم باید دقت داشته باشید بسیاری از مسائلی که ادّعا می شود اثر ندارد حداقل در مظان ثمره داشتن هستند و لذا مبتدی نباید خود به دنبال انتخاب مسائل با توجه به اثر باشد چرا که کسی می تواندقائل به اثر داشتن و نداشتن شود که واقف بر کثیر از مسائل و موضوعات فقهی و ... باشد . وشاید کمتر مسأله ای یافت بشود که معظم فقهاء و بزرگان اجماع بر عدم فایده آن داشته باشند.
بالارفتن قدرت فکری و تحلیلی و مقدمه بودن برای درک مطالب دقیق تر را هم که جناب rayhan فرمودند