ارسالها: 83
موضوعها: 21
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
5
سپاس ها 12
سپاس شده 14 بار در 14 ارسال
برفرض پذیرش اصل امتنان در حدیث رفع
حکم عقل با صرف نظر از حدیث رفع,
یا قبح عقاب بلابیان است؛
و یا وجوب دفع ضرر محتمل.
اگر اولی باشد که حدیث رفع امتنانی نداشته
بلکه ارشاد به حکم عقل است.
واگر دومی باشد گرچه مفاد حدیث امتنان بر امت بوده
لکن مخالف نظر مشهور در پذیرش برائت عقلی
-ورود قبح عقاب بلابیان بر وجوب دفع ضررمحتمل- است.
ارسالها: 83
موضوعها: 21
تاریخ عضویت: اسفند 1394
اعتبار:
5
سپاس ها 12
سپاس شده 14 بار در 14 ارسال
در تبیین مطلب میتوان گفت:
برخی اصل امتنان در حدیث را منکر شده وبرخی هم قائل به نفی برائت عقلی شده اند
فرض پذیرش امتنان و برائت عقلی با هم قابل جمع نیست مگر تفسیر دیگری از امتنان ارائه شود.
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
در تکمیل فرمایش آقای احسنی عرض می کنم :
اولا امتنانی بودن حدیث رفع به معنای این نیست که تک تک فقرات حدیث رفع باید امتنانی باشد بلکه اگر محموع من حیث المجموع ولو بخاطر امتنانی بودن بعضی فقرات ، امتنانی شود کافی است و روایت ظهور واضحی در بیش از این مقدار ندارد .
ثانیا اگر امتنانی بودن تک تک را هم لحاظ کنیم فرمایش آقای احسنی متین بوده و اشکال 82036 به ایشان وارد نیست زیراهمین که می گوئید ادله احتیاط شامل شبهات بدویه نمیشود ، به معنای عدم جعل احتیاط با این ادله است و و این امتنان است و حدیث رفع نیز می تواند برای بیان همین عدم جعلی باشد که شما می گوئید .
ارسالها: 1,035
موضوعها: 431
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 502
سپاس شده 199 بار در 173 ارسال
سئوال : چرا ادعا می کنید فرض امتنانی بودن تک تک است ؟
ثانیا قرار نیست امتنان از ناحیه حدیث رفع ایجااد شود بلکه حدیث رفع می تواند اخبار از یک امتنانی باشد که از ناحیه شارع اتفاق افتاده و همین عدم مقتضی که می فرماید بهر حال از جانب شارع است و این که احتیاط جعل نکرده امتنان است و حدیث رفع هم در حال گزراش دادن همین مطلب است . اشکال کار اینجاست که مفروض می گیریم خود قضایای شرعیه یک انشاء و جعل بوده و قرار است حقیقتی را در عالم ایجاد کند در حالیکه این اصل مفروض هیچ دلیلی نداشته و همین مقدار که حدیث رفع اخبار از عدم جعل احتیاط توسط شارع باشد لسان امتنانی بودنش را توجیه می کند .
ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
15-اسفند-1396, 13:58
(آخرین تغییر در ارسال: 15-اسفند-1396, 14:02 توسط سید محسن حائری.)
اضافه بر فرمایش عزیزان نسبت به «عدم جعل احتیاط از جانب شارع»، میتوان به این نکته هم اشاره کرد که اطلاق حدیث اقتضا دارد که تکلیف حتی قبل از فحص هم رفع شده باشد، حال این که قبح عقاب بلا بیان فقط در فرض فحص و یأس جاری میشود. درست است که این اطلاق در مورد شبهات حکمیه با ادلهی دیگر تقیید خورده، اما در هر صورت همین که در شبهات موضوعیه مولی لطف کرده و در فرض عدم فحص هم تکلیف را از عهدهی مکلفین برداشته، قطعا امتنان است.