3-اسفند-1401, 09:42
جواب این سوالتون روشنه و اون اینکه استحقاق درسته لولائیه و اما نکته اینجاست که در سیره عقلاء استحقاق عقوبت اخروی رو ثابت نمی دونن به مجرد حکم عقل به استحقاق بلکه باید بیان بر عقوبت اخروی واصل بشه و الا أخذ به برائت می کنن و برائت هم بيان بر عدم استحقاق هست و در نتیجه استحقاق ثابت نیست امادر أطراف علم اجمالی بيان بر عقاب تمامه چون خود علم به تکلیف بيانه و این ربطی نداره به موردی که مجرد عقل حکم به استحقاق میکنه و شارع بیانی بر تکلیف و عقاب نداره در نتیجه اشکالتون وارد نیست