3-اسفند-1401, 22:11
(آخرین تغییر در ارسال: 3-اسفند-1401, 22:19 توسط alikolagar.)
یا علی! اینا چه حرفایی هست می زنید؟ بيان در قاعده قبح عقاب بلابیان به معنای مصحح عقوبته و لذا همه به جزء مرحوم آخوند و کسایی که علم در قاعده قبح قاب بلابیان رو علم تفصیلی میدونن که البته این حرف خیلی غلطه، با علم إجمالي بيان بر تکلیف رو تمام میدونن چون بيان یعنی مصحح عقوبت و علم إجمالي هم مصحح عقوبته و لذا میگن اصلا قبح عقاب بلابیان در اطراف علم إجمالي رأسا جاری نمیشه نه اینکه جاری بشه و بعد الجریان تعارض و تساقط کنن و لعل هذا من اولیات الاصول
مطلب دیگر که نشون میده که دقت نمی کنید به مراد ما در معلق بودن حکم عقل مبنی بر استحقاق اینه که استحقاق عقاب اخرویا به مناط هتک حرمت مولاست و لذا تلازم با اعمال مولویت داره چون تا مولا تکلیف جعل نکنه که مولویت او هتک نمیشه در تقدیر مخالفت و اصلا مخالفت صدق نمی کنه در فرض عدم جعل تکلیف! در نتیجه تا بيان مبنی بر تکلیف و اینکه مولا اعمال مولویت کرده نیاد حکم معلق عقل به استحقاق منجز نمیشه بلکه عقلاء تمسک به برائت میکنن و برائت خودش بيان بر عدم استحقاقه و معنای لولائی بودن استحقاق همینه و لذا گفتم متوجه نشدید و بعبارت دیگر: استحقاق عقاب درسته به حکم عقله منتها بيان شارع موضوع برای این حکم عقل درست میکنه و تا بيان نیاد این حکم بلاموضوعه
مطلب دیگر که نشون میده که دقت نمی کنید به مراد ما در معلق بودن حکم عقل مبنی بر استحقاق اینه که استحقاق عقاب اخرویا به مناط هتک حرمت مولاست و لذا تلازم با اعمال مولویت داره چون تا مولا تکلیف جعل نکنه که مولویت او هتک نمیشه در تقدیر مخالفت و اصلا مخالفت صدق نمی کنه در فرض عدم جعل تکلیف! در نتیجه تا بيان مبنی بر تکلیف و اینکه مولا اعمال مولویت کرده نیاد حکم معلق عقل به استحقاق منجز نمیشه بلکه عقلاء تمسک به برائت میکنن و برائت خودش بيان بر عدم استحقاقه و معنای لولائی بودن استحقاق همینه و لذا گفتم متوجه نشدید و بعبارت دیگر: استحقاق عقاب درسته به حکم عقله منتها بيان شارع موضوع برای این حکم عقل درست میکنه و تا بيان نیاد این حکم بلاموضوعه