امتیاز موضوع:
  • 5 رای - 3.8 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: آیا اعتصاب غذا برای حل مشکلات بانکی مشروع است؟
#13
(19-بهمن-1396, 01:12)مرادی نوشته:
(18-بهمن-1396, 22:23)مرادی نوشته: توجیه خودکشی در لباس پیامبر ؟!


? حمید رسایی: در روزهای اخیر، قطعه فیلمی از گفتگوی برادر طلبه ای در فضای مجازی منتشر شده که وی ضمن معرفی خود...

جعفری:

جناب آقای رسایی 
سلام علیکم

نوشته شما در مورد اقدام اخیر یکی از اساتید حوزه علمیه، دارای اشکالات فراوان شکلی و محتوایی ست.

۱- در نوشته سعی شده القاء شود که ایشان طلبه ای است که صلاحیت علمی و  فقهی او و استاد بودنش در حوزه جای تردید دارد.

این شیوه، نه اخلاقی ست و نه مطابق با شأن نویسنده محترم.
به صرف اینکه فعل ایشان را نپسندیده اید ( که من هم نپسندیده ام) به گونه ای نوشته اید که نتیجه اش تخریبی البته محترمانه و در پوشش ادبیات ژورنالیستی بوده است.

ایشان استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم است و فارغ التحصیل یکی از بهترین مراکز تخصصی فقه و اصول.


۲- در این نوشته که در فضای مجازی و به قصد انتشار در فضای جامعه تهیه شده، مدام بر برداشت خود از ما وقع تکیه کرده اید که هم فی نفسه نادرست است و هم بعید نیست ضرر این تکیه و انتشار ، بیش از منافعش باشد.

شاید بهتر بود با دوستان طلبه خود که بیشتر در درس و بحث ممحض هستند مشورتی میکردید.

بله خودکشی حرام است. ربا هم حرام است.
اما اگر این استاد حوزه، تنها مسیر برای  برچیده شدن این گناه بزرگ را در این عمل دیده ( که البته حقیر صغرویا مخالف هستم و این چنین اعمالی را نتیجه بخش نمیدانم) در نظر ایشان بین دو واجب شرعی تزاحم شده است. یعنی حفظ نفس و حذف این گناه بزرگ از جامعه.

بر طبق قاعده تزاحم در مقام امتثال دو تکلیف، آن تکلیفی مقدّم میشود که شرعا اهمّ باشد.

و با ملاحظه بزرگی گناه ربا و مفسده آن و ملاحظه ادله ای که در مورد ربا صادر شده از جمله:
 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ) 
قطعی ست که وجوب حذف ربا از جامعه بسیار مهمتر از حفظ نفس است.

در نتیجه اگر واقعا بین این دو تکلیف شرعی تزاحم شده باشد ( که البته به نظر حقیر، تزاحم نیست و چنانچه گفته شد، عمل این استاد را نتیجه بخش نمیدانم) عمل این استاد حوزه، کاملا مشروع و بلکه عمل به وظیفه شرعی خواهد بود.

پس اگر قرار است اشکال کنید، اشکال مصداقی کنید ( که این عمل از آنجا که نتیجه ندارد فلذا شرعا درست نیست) نه اشکال حکمی ( که کلا اینگونه اعمال خودکشی و حرام است)

۳- این استاد حوزه کتابی در همین رابطه و مشتمل بر طرحی برای نظام بانکداری منطبق با شریعت نوشته اند.

اینکه بدون اطلاع، ایراد گرفته اید که ایشان باید طرح جایگزینی پیشنهاد میکرد، اشتباه سوم است.

اگر منظورتان این بوده که ایشان در همان کلیپ باید طرح خود را مطرح میکرد، نادرستی این حرف روشنتر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.


انصاف ایجاب میکند این نوشته برادر خود را هم ( گرچه در نقد شماست) منتشر کنید تا در حق فردی که نقدش کردید اجحاف نشده باشد.

متشکرم.
آفرین زیبا و علمی جواب دادید. مرحبا بکم
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: آیا اعتصاب غذا برای حل مشکلات بانکی مشروع است؟ - توسط 1972392352 - 30-آبان-1399, 17:59

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  تمسک به دلیل اختلال نظام برای اثبات مشروعیت شخصیت حقوقی مخبریان 1 405 4-آذر-1400, 14:27
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان