امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 2.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرق اطمینان و علم عرفی
#2
ممکنست میان اصولیون در معنی اطمینان و علم عرفی اختلاف باشد، اما آنجه از عبارت این قسمت استفاده می شود اینست که اطمینان ظن قوی سکون آور و محرک است اما علم عرفی همان علم های متعارفیست که همه دارند به این معنی که نمی توان از جهت منطقی به آن علم گفت اما احتمال خلاف به قدری موهوم است که کالمعدوم محسوب میشود.
مثال: شما هر روز در ساعت معین به سمت مکان مباحثه خود حرکت می کنید در حالیکه به جهات متعددی ممکن است هم بحث شما اتفاقا در بحث حاضر نباشد، اما ظن قوی شما به حضور او برایتان تحیری حاصل نمی کند، به گونه ای که همین ظن محرک شما برای رفتن به سر بحث می شود.یعنی می توانید احتمال خلاف را کاملا در نظر بگیرید وبرای دیگران هم بیان کنید اما تحیری هم حاصل نشود.
از طرفی مکانی که هر روز برای بحث به آن مراجعه می کنید از جهت منطقی ممکن است مثلا کاملا منهدم شده و قابلیت حضور نداشته باشد. اما این احتمال عرفا به قدری موهوم است که حتی به زبان آوردن آن ممکن است موجبات سخریه دیگران را فراهم کند. یعنی احتمال خلاف اصلا قابل در نظر گرفتن نیست؛ بخلاف صورت اطمینان که در نظر گرفته میشد اما تحیری نمی آورد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، محمود رفاهی فرد ، سید محسن حائری


پیام‌های این موضوع
RE: فرق اطمینان و علم عرفی - توسط سید محمد صادق رضوی - 28-بهمن-1396, 23:58
RE: فرق اطمینان و علم عرفی - توسط 89194 - 12-اسفند-1396, 15:34
RE: فرق اطمینان و علم عرفی - توسط 89194 - 13-اسفند-1396, 15:40

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سؤال:  - ذهن عرفی و تحلیل های اصولی!!! مهدی قنبریان 6 11,688 7-ارديبهشت-1395, 10:56
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان