12-اسفند-1396, 15:34
(27-بهمن-1396, 18:58)محمود رفاهی فرد نوشته: در کتاب الفوائد الاصولیه منسوب به شیخ انصاری ص 748 آمده است:چیزی که در این عبارت بیشتر ذهن حقیر رو به خودش مشغول کرده فرق علم عرفی با علم عادی است.
معنى الظن الاطمينانى
ثم المراد بالاطمينان فى هذا المقام هو الظن الى حيث يخرج صاحبه من التحيّر و التردّد و الاضطراب بحيث يكون الذهن معه مجبولا على الركون و السكون الى الطرف المظنون، و ان لم يكن بالغا حد العلم العرفى الذى يبلغ بحيث يكون احتمال خلافه ملحقا بالخيالات الوسواسية، و ان لم يرتفع بالمرة حتى يبلغ مرتبة العلم العادى الذى لا يحتمل خلافه عادة و ان امكن عقلا.
فرق اطمینان و علم عرفی چیست؟
تنها وجهی در فرق این دو به نظرم می رسد این است که در علم عرفی نظر به میزان احتمال است که آنقدر کم است که به منزله خیال و وسواس قلمداد می شود ولی در علم عادی به تعداد افرادی که احتمال می دهند ( و به عبارتی وسواس هستند) نظر دارد و اگر در قریب به اتفاق افراد این احتمال نباشد علم عادی صدق می کند.
به نظر می رسد که بهتر است این بند از عبارت شیخ ره از یکی از اساتید گرام سوال شود.