20-اسفند-1396, 16:52
مسلما در صورتی می توان علت را تعمیم داد که تامّه باشد. و الا علت ناقصه قطعا برای تعمیمش حجتی نداریم.
حال باید دید که علتی که در متون شرعی بیان می شود علت تامه است یا خیر.
فهم این مسئله کاملا به استظهار از دلیل بستگی دارد. ممکن است فقیهی از یک بیان علت تامه بفهمد و دیگری ناقصه برداشت کند.
حال باید دید که علتی که در متون شرعی بیان می شود علت تامه است یا خیر.
فهم این مسئله کاملا به استظهار از دلیل بستگی دارد. ممکن است فقیهی از یک بیان علت تامه بفهمد و دیگری ناقصه برداشت کند.