24-اسفند-1396, 13:10
سلام و عرض ادب؛
استاد مددی در جلسه 12/12/96 در جواب روایات خاصه دال بر عدم حجیت خبر واحد در موضوعات خاص فرمودند که این روایات چون در عصر معصومین ع به صورت پراکنده بیان می شده لذا رادع از سیره متشرعه راسخه بر عمل به خبر واحد در موضوعات نبوده. ایشان نظر بر این دارند که این مجموعه روایات دال بر عدم حجیت، بعد از زمان معصومین ع گردآوری شده لذا نمی تواند رادع از آن سیره متشرعه در عصر معصومین ع باشد.
سوال این است که آیا این احتمال وجود ندارد که ائمه ع از باب تدریج احکام ، قصد داشتند که بعد از عصر حضور این حکم عوض شود؟
به عبارت دیگر شاید ایشان در موضوعات مختلف عدم حجیت خبر واحد در آن موضوع جزئی را بیان نمودند ولی حکم کلی به عدم حجیت خبر واحد در موضوعات ندادند. اما هدفشان این بود که در عصر جمع آوری احادیث، این حکم کلی فهمیده و اجرا شود و از این طریق از سیره متشرعه بقاءً ردع نمودند.
استاد مددی در جلسه 12/12/96 در جواب روایات خاصه دال بر عدم حجیت خبر واحد در موضوعات خاص فرمودند که این روایات چون در عصر معصومین ع به صورت پراکنده بیان می شده لذا رادع از سیره متشرعه راسخه بر عمل به خبر واحد در موضوعات نبوده. ایشان نظر بر این دارند که این مجموعه روایات دال بر عدم حجیت، بعد از زمان معصومین ع گردآوری شده لذا نمی تواند رادع از آن سیره متشرعه در عصر معصومین ع باشد.
سوال این است که آیا این احتمال وجود ندارد که ائمه ع از باب تدریج احکام ، قصد داشتند که بعد از عصر حضور این حکم عوض شود؟
به عبارت دیگر شاید ایشان در موضوعات مختلف عدم حجیت خبر واحد در آن موضوع جزئی را بیان نمودند ولی حکم کلی به عدم حجیت خبر واحد در موضوعات ندادند. اما هدفشان این بود که در عصر جمع آوری احادیث، این حکم کلی فهمیده و اجرا شود و از این طریق از سیره متشرعه بقاءً ردع نمودند.