14-فروردين-1397, 12:53
در مورد مثال نقضی که فرمودید باید عرض کنم که
اگر چه در هر دو، فهم مخاطب متفاوت شده ولی در یکی کاملا فهم مخاطب تغییر کرده و اصلا بیانی از سوی معصوم ع نبوده ولی در دیگری بیان از سوی معصوم ع است و مخاطب صرفا بیانات را کنار هم جمع کرده است. فهم معنای لغت با توجه به فهم زمان معصوم ع سنجیده می شود و الا نمی توان آن را به معصوم ع نسبت داد ولی آن چه از احکام ضمیمه شده جزئی بدست می آید را می توان به صورت یک حکم کلی به راحتی به معصوم ع نسبت داد. لذا قیاس مع الفارق است.
به عبارت دیگر معصوم ع در باب تدریج احکام نمی تواند به چیزی که حجت نیست تکیه کند.
اگر چه در هر دو، فهم مخاطب متفاوت شده ولی در یکی کاملا فهم مخاطب تغییر کرده و اصلا بیانی از سوی معصوم ع نبوده ولی در دیگری بیان از سوی معصوم ع است و مخاطب صرفا بیانات را کنار هم جمع کرده است. فهم معنای لغت با توجه به فهم زمان معصوم ع سنجیده می شود و الا نمی توان آن را به معصوم ع نسبت داد ولی آن چه از احکام ضمیمه شده جزئی بدست می آید را می توان به صورت یک حکم کلی به راحتی به معصوم ع نسبت داد. لذا قیاس مع الفارق است.
به عبارت دیگر معصوم ع در باب تدریج احکام نمی تواند به چیزی که حجت نیست تکیه کند.