27-دي-1397, 10:35
(25-دي-1397, 19:24)مهدی خسروبیگی نوشته: سلام روایاتی داریم که دفاع از نفس جایز است و این مسأله اجماعی است ارجع الجواهر جلد 42 صفحه 191قلت: لا إشكال و لا خلاف في عدم القصاص بقتل مثل هؤلاء الذي أشار إليه المصنف و غيره بقوله و مثله من هلك بسراية القصاص أو الحد و قد سمعت النصوص الواردة فيها و في المقتول دفاعا، بل و ساب النبي (صلى الله عليه و آله) الذي قد ورد إهدار دمه لكل من سمعه بل و الأئمة (عليهم السلام)
گذشته از اشکالات آقای رفاهی که وجیه هستند و تک تک باید پاسخ داده شوند، این عبارتی که نقل فرمودید ارتباطی به جواز تکلیفی ندارد، صرفا اشاره به عدم قصاص دارد. بله از آنجایی که فرض مسئله جایی است که شخص هیچ گونه تعمدی در اضرار نداشته، طبعا حرمت متوجهش نیست، اما آیا جایی که شخص تعمدا و اختیارا قصد قتل دارد، اجماعی بر جواز فعل در شرایط خاص در موردش وجود دارد؟
و صد البته که اگر اجماعی هم باشد و روایات صحیح و صریحی هم داشته باشیم، ارتباطی به استدلال به روایتی که در ابتدا مطرح شد ندارد.