12-اسفند-1391, 13:05
این تفسیری که میفرمائید و ظاهرا از مجمع البیان اورده اید، هیچ قرینه ای بر صحتش نیست، "ملة ابیکم" توضیح "دین" در "ماجعل علیکم فی الدین" است شاهدش هم این است که میفرماید هو "سماکم المسلمین"، اگر بحث سر تبعیت بود یعنی "اتبعوا" در تقدیر بود، که تسمیه به اسلام بی مناسبت بود، ولی اگر توضیح دین یعنی "هذا هو ملة ابیکم ابراهیم" مناسبتش با قبل وبعد پر واضح خواهد شد، یعنی این دینی که حرجی هم نیست از قبل هم بوده، و ادامه همان دین وائینی است که ابراهیم علی نبینا واله وعلیه الصلاة والسلام اورده بود.
اگر شک هم بکنیم و احتمال بدهیم کلام مجمع البیان درست باشد،باز احتمال قرینیت موجود است وفقط قدر متیقنش اخذ میشود. ونتیجه همان رفع است ونه بیشتر.
اگر شک هم بکنیم و احتمال بدهیم کلام مجمع البیان درست باشد،باز احتمال قرینیت موجود است وفقط قدر متیقنش اخذ میشود. ونتیجه همان رفع است ونه بیشتر.