امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حکومت قاعده احسان بر ادله ضمان
#1
مفاد قاعده  احسان این است: کسی که محسن است ضامن نیست و اگر آن احسان تبعاتی داشته باشد که اگر احسان نبود ضامن بود مثل تلف، ضامن آنها نیست. مراد از محسن در آیه‌ی شریفه « و ما علی المحسنین من سبیل » فقط احسان به دیگران نیست. محسن دو معنا دارد یک معنای متعدی یعنی احسان به دیگران و یک معنای لازم، محسن یعنی گناه کار نیست و مورد آیه هم که جهاد است همین احسان به معنای دوم است. هر چند نسبت قاعده‌ی احسان با تبعات افعال عموم و خصوص من وجه باشد ولی قاعده‌ی احسان به خاطر حکومت بر ادله‌ی تلف مقدم است. در روایت آمده است: «عنه عن ابراهيم عن النوفلي عن السكوني عن جعفر عن ابيه عليه‌السلام ان رجلا شرد له بعيران فاخذهما رجل فقرنهما في حبل فاختنق احدهما و مات فرفع ذلك إلى علي عليه‌السلام فلم يضمنه وقال : انما اراد الاصلاح» لسانش حکومت بر قاعده‌ی ضمان است به این بیان که خود «لم یضمنه» می گوید ضمانی بوده و برداشته شده است. در نتیجه اگر جایی مصداق احسان بود و اتلافی پیش آمد ضامن نیست.


 
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
حکومت قاعده احسان بر ادله ضمان - توسط مهدی خسروبیگی - 11-بهمن-1397, 10:14

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,183 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  حکومت مهدی خسروبیگی 2 2,577 27-دي-1397, 00:31
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مفاد و مدرک و تطبیقات قاعده اشتراک رضا یعقوبی 3 5,555 22-اسفند-1396, 12:33
آخرین ارسال: فطرس
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 3,410 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  «تقریر»  مدرک قاعده یقین (یکی از مدارکی که تا کنون به آن پرداخته نشده است ) فطرس 2 5,137 27-دي-1396, 11:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «تقریر»  تفاوت قاعده یقین و استصحاب فطرس 0 11,080 21-فروردين-1395, 06:26
آخرین ارسال: فطرس
  «تقریر»  قاعده لا ضرر/تنبیهات احمدرضا 4 7,927 27-بهمن-1394, 10:50
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان