12-بهمن-1397, 20:00
(12-بهمن-1397, 17:53)رهـگذر نوشته:ممنون. ولی فرمایش اقای زنجانی مطلق است و به نظر میاید در غیر محیط تقنین هم عقلا در صورت اجمال به عام رجوع نمیکنند. برخورد ما با روایات برخورد با محیط تقنینی است یا محاورات رایج عقلایی؟(12-بهمن-1397, 17:10)م بهرامی نوشته: سلام مشهور در اجمال مخصص در شبهه مفومیه خاص منفصل که دوران بین اقل و اکثر دارد به عموم عام تمسک میکنند و در مقدار زائد بر اقل حکم عام را جاری میدانند در مقابل ایت الله زنجانی در دوران مذکور اجمال خاص را به عام سرایت میدهند و میفرمایند نمیتوان به عام تمسک کرد و میفرمایند مخصص منفصل مانند متصل است در نظر عقلا. نظر رفق
ا چیست؟
علیکم السلام
در محیط تقنین، مخصص منفصل امری رائج و پذیرفته شده نزد عقلاست و عقلا مخصص منفصل را در خطابات قانونیه مثل مخصص متصل میدانند.
لذا در اینگونه خطابات، اجمال مخصص چه متصل باشد و چه منفصل، ظهور عام را خدشه دار میکند و نظر آیت الله شبیری به صواب نزدیکتر است.
بله، در غیر محیط تقنین سخن مشهور اقرب به صواب است.