13-بهمن-1397, 20:54
(12-بهمن-1397, 20:00)م بهرامی نوشته:(12-بهمن-1397, 17:53)رهـگذر نوشته:ممنون. ولی فرمایش اقای زنجانی مطلق است و به نظر میاید در غیر محیط تقنین هم عقلا در صورت اجمال به عام رجوع نمیکنند. برخورد ما با روایات برخورد با محیط تقنینی است یا محاورات رایج عقلایی؟(12-بهمن-1397, 17:10)م بهرامی نوشته: سلام مشهور در اجمال مخصص در شبهه مفومیه خاص منفصل که دوران بین اقل و اکثر دارد به عموم عام تمسک میکنند و در مقدار زائد بر اقل حکم عام را جاری میدانند در مقابل ایت الله زنجانی در دوران مذکور اجمال خاص را به عام سرایت میدهند و میفرمایند نمیتوان به عام تمسک کرد و میفرمایند مخصص منفصل مانند متصل است در نظر عقلا. نظر رفق
ا چیست؟
علیکم السلام
در محیط تقنین، مخصص منفصل امری رائج و پذیرفته شده نزد عقلاست و عقلا مخصص منفصل را در خطابات قانونیه مثل مخصص متصل میدانند.
لذا در اینگونه خطابات، اجمال مخصص چه متصل باشد و چه منفصل، ظهور عام را خدشه دار میکند و نظر آیت الله شبیری به صواب نزدیکتر است.
بله، در غیر محیط تقنین سخن مشهور اقرب به صواب است.
برخورد ما حتما باید برخورد با محیط تقنین باشد، در غیر این صورت بسیاری از مسائل اصول، خلاف محاورات رائج خواهد بود.