امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلیلی بر قبح اجازه دادن به زنان از رفتن به استخر
#1
در مورد حکم اولی رفتن زنان به استخر اگر استفتاء شود، طبعا  جواب خواهیم داد که اولا و بالذات مشکلی ندارد. رفتن زنان به استخر های زنانه که همراه با پوشش و بدون ملاحظه نامحرمان شود مشکلی نخواهد داشت. گرچه فقهیا این نظر درست است لکن از چند روایتی که در پیش رو ملاحظه می گردد، شاید بتوان مذاق شارع را نسبت به مطلوبیت نرفتن زنان به استخر استفاده کرد"
1. َ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ أَنَّهُ نَهَى النِّسَاءَ أَنْ يَنْظُرْنَ إِلَى الرِّجَالِ وَ أَنْ يَخْرُجْنَ مِنْ بُيُوتِهِنَّ إِلَّا بِإِذْنِ أَزْوَاجِهِنَّ وَ نَهَى أَنْ يَدْخُلْنَ الْحَمَّامَاتِ‏ إِلَّا مِنْ عُذْرٍ قَالَ أَيُّمَا امْرَأَةٍ وَضَعَتْ خِمَارَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا فَقَدْ هَتَكَتْ حِجَابَهَا. دعائم ج 2 ص 215
در این روایت رسول اکرم نهی می کنند زنان را از رفتن به حمامات، مگر اینکه عذری داشته باشند و مجبور به رفتن باشند.


2. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي النَّارِ قِيلَ وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ قَالَ تَطْلُبُ مِنْهُ الذَّهَابَ إِلَى الْحَمَّامَاتِ وَ الْعُرُسَاتِ‏ وَ الْعِيدَاتِ وَ النِّيَاحَاتِ وَ الثِّيَابَ الرِّقَاقَ. کافی، ج 5 ، 517.خصال، ج 1 ص 196.
این روایت موثقه و قابل اعتماد است. در این روایت پیامبر گرامی اسلام می فرمایند زن هنگامی که طلب می کند به حمامات برود، در صورتی که مرد اجازه بدهد با صورت به جهنم خواهد رفت.

3.أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ‏ عَنْ جَدِّهِ‏ أَنَّ عَلِيّاً ع قَالَ مَنْ أَطَاعَ امْرَأَتَهُ فِي أَرْبَعِ خِصَالٍ كَبَّهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فِي النَّارِ فَقِيلَ وَ مَا تِلْكَ الطَّاعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ تَطْلُبُ إِلَيْهِ أَنْ تَذْهَبَ إِلَى الْعُرُسَاتِ‏ وَ إِلَى النِّيَاحَاتِ وَ إِلَى الْمَغَازَاتِ وَ إِلَى الْحَمَّامَاتِ وَ تَسْأَلُ الثِّيَابَ الرِّقَاقَ فَيُجِيبُهَا.الجعفريات (الأشعثيات)، ص: 108. من لا یحضره الفقیه، ج 1 ص 115.
این روایت نیز مضمون روایت قبلی را دارد لکن از مولانا امیر المومنین علیه السلام نقل شده است.
 
نکته اول: بسیار بعید به نظر می رسد حمام های آن زمان مختلط بوده باشد، اگر اینگونه باشد باید دلیلی تاریخی یا قرینه ای بر این مطلب اقامه شود.
نکته دوم: شاید نتوان حکم به حرمت داد، اما می توان مذاق شارع را از این دسته از روایات استفاده کرد. مخصوصا اینکه در استخر  ها غالبا سلام و صلوات پهش نمی شود و غالبا فضا فضای تفریح و غیره است. اصلا هم بعید نیست که زنان دیگری که به آن استخر می آیند از چشم های پاک برخوردار بوده باشند.
نکته سوم: این نوشتار در مقام بیان حکم فقهی حرمت نیست، لکن شاید بتوان مطلوبیت نرفتن را از این روایات استخراج کرد. و الامر إلیکم.
از فضلای عزیز خواستاریم در مورد این برداشت نظرات خود را بیان فرمایند.











 
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


پیام‌های این موضوع
دلیلی بر قبح اجازه دادن به زنان از رفتن به استخر - توسط سید رضا حسنی - 1-اسفند-1397, 00:14

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Question اشکال:  آیا دلیلی برای خواندن خطبه جمعه بعد از اذان وجود دارد؟ امین 69 3 7,334 8-ارديبهشت-1395, 12:08
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان