1-اسفند-1397, 11:51
(آخرین تغییر در ارسال: 1-اسفند-1397, 11:52 توسط سید محسن حائری.)
در مورد نکتهی اول که فرمودید بسیار بعید است که حمامها مختلط بوده باشند، این استبعاد از کجا میآید؟
بله بسیار بعید است که بخشی از حمام که زن قرار است جهت استحمام از آن استفاده کند، مرد هم حضور داشته باشد، اما اصلا بعید به نظر نمیرسد که محیط اصلی حمام عمومی بوده و زن باید از جلوی مردان رد میشده و به (مثلا) اتاقکی میرفته جهت استحمام و همین نکته میتوانسته باعث شود که مردان حاضر، توجه و تصورات خاصی نسبت به آن زنی که رد شده و میخواهد داخل آن بخش خصوصی حمام کند داشته باشند. کاملا طبیعی است که شارع مقدس به خاطر چنین شرایطی، از چنین کاری نهی نماید.
البته ادعا نمیکنم که قطعا اینگونه بوده، اما طرفین احتمال اثبات میخواهند و بدون دلیل نمیتوان گفت که حمامهای آن زمان مثل استخرهای کنونی کاملا اختصاص به بانوان داشته و هیچ مردی توانایی نزدیک شدن به محیط اصلی حمام هم نداشته.
گذشته از این حرفها، الغاء خصوصیت از حمام (و یا تنقیح مناط) و سرایت حکم به «استخر» هم بحث خودش را میطلبد.
ضمنا از ذیل روایت اولی که اشاره فرمودید (أَيُّمَا امْرَأَةٍ وَضَعَتْ خِمَارَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا فَقَدْ هَتَكَتْ حِجَابَهَا) استفاده میشود که رفتن زن به حمام ملازمه با رفع حجاب داشته. و اگر ادعا کنید که مراد از رفع حجاب، «رفع حجاب ولو فقط در مقابل زنان» میباشد، در این صورت، عبارت شامل مواردی چون رفتن زن به میهمانی زنانه و ... نیز میگردد. (توجه داشته باشید که «خِمار المرأة : ثوب تغطّي به رأْسَها»)
بله بسیار بعید است که بخشی از حمام که زن قرار است جهت استحمام از آن استفاده کند، مرد هم حضور داشته باشد، اما اصلا بعید به نظر نمیرسد که محیط اصلی حمام عمومی بوده و زن باید از جلوی مردان رد میشده و به (مثلا) اتاقکی میرفته جهت استحمام و همین نکته میتوانسته باعث شود که مردان حاضر، توجه و تصورات خاصی نسبت به آن زنی که رد شده و میخواهد داخل آن بخش خصوصی حمام کند داشته باشند. کاملا طبیعی است که شارع مقدس به خاطر چنین شرایطی، از چنین کاری نهی نماید.
البته ادعا نمیکنم که قطعا اینگونه بوده، اما طرفین احتمال اثبات میخواهند و بدون دلیل نمیتوان گفت که حمامهای آن زمان مثل استخرهای کنونی کاملا اختصاص به بانوان داشته و هیچ مردی توانایی نزدیک شدن به محیط اصلی حمام هم نداشته.
گذشته از این حرفها، الغاء خصوصیت از حمام (و یا تنقیح مناط) و سرایت حکم به «استخر» هم بحث خودش را میطلبد.
ضمنا از ذیل روایت اولی که اشاره فرمودید (أَيُّمَا امْرَأَةٍ وَضَعَتْ خِمَارَهَا فِي غَيْرِ بَيْتِ زَوْجِهَا فَقَدْ هَتَكَتْ حِجَابَهَا) استفاده میشود که رفتن زن به حمام ملازمه با رفع حجاب داشته. و اگر ادعا کنید که مراد از رفع حجاب، «رفع حجاب ولو فقط در مقابل زنان» میباشد، در این صورت، عبارت شامل مواردی چون رفتن زن به میهمانی زنانه و ... نیز میگردد. (توجه داشته باشید که «خِمار المرأة : ثوب تغطّي به رأْسَها»)