10-اسفند-1397, 22:24
(10-اسفند-1397, 17:21)سید محسن حائری نوشته: در این که با توجه به روشی که امام علیه السلام پیش گرفتهاند در اینجا وظیفه تخصیص نیست که بحثی نیست.در واقع سؤال شما به این بر می گردد که چرا امام علیه السلام این عام را کالنص در خاص دانستند، خب این لابد مربوط به قرائن داخلی و خارجی و ... بوده؛ در هر صورت چیزی نیست که موجب خدشه در استدلال برای تخییر باشد. فقها هم اگر چنین چیزی را در می یافتند قطعا تعارض مستقر می شد.
عرض حقیر این است که لولا این روایت، فقها با مواجههی با این دو دلیلِ به ظاهر متعارض چه میکردند؟