11-اسفند-1397, 11:36
فرمایش کلی شما صحیح به نظر میرسد. اما در مورد آیهای که مثال زدید، به فرض که ما موضوع له «ذنب» را «جرم بالمعنی الاعم» بدانیم، با «لیغفر الله» سازگاری ندارد که مراد از جرم، جرم از نگاه مشرکین باشد. چرا که خداوند متعال قرار است وی را «ببخشد» نه این که پادرمیانی کند!
این «بخشش» از سوی خداوند متعال قرینهای محکم بر این نکته است که جرم نبی اکرم صلی الله علیه وآله، حقی از خداوند متعال را ضایع کرده بوده.
هر چند که این استظهار منافاتی با «جرم بودن موضوع له ذنب» ندارد اما در هر صورت مشکل کلامیای که در آیه بود، کماکان باقی است و باید توجیه گردد. چرا که جرم ایشان در اینجا مطابق با همان معصیت الله است، هر چند که «معصیت» و «ذنب» عنوانا دو چیز باشند.
این «بخشش» از سوی خداوند متعال قرینهای محکم بر این نکته است که جرم نبی اکرم صلی الله علیه وآله، حقی از خداوند متعال را ضایع کرده بوده.
هر چند که این استظهار منافاتی با «جرم بودن موضوع له ذنب» ندارد اما در هر صورت مشکل کلامیای که در آیه بود، کماکان باقی است و باید توجیه گردد. چرا که جرم ایشان در اینجا مطابق با همان معصیت الله است، هر چند که «معصیت» و «ذنب» عنوانا دو چیز باشند.