12-اسفند-1397, 16:25
(آخرین تغییر در ارسال: 12-اسفند-1397, 16:26 توسط مسعود عطار منش.)
(11-اسفند-1397, 10:46)89207 نوشته: حق مولا در مواردی ثابت است که امکان موافقت قطعیه وجود دارد اما در مواردی که بیانی نیست و امکان موافقت قطعیه نیز وجود ندارد عقل حق اطاعت مولا را درک نمی کند مثل موارد عدم قدرت که عقل نسبت به امر غیرمقدور حق الطاعه را درک نمی کند
اینکه لزوما باید موافقت قطعیه ممکن باشد چه وجهی دارد ، مثلا فرض کنید در جایی که علم اجمالی به خمریت احد الانائین دارم ولی نمی توانم هر دو را ترک کنم بلکه فقط می توانم یکی را ترک کنم یا این که هر دو را بخورم در این مثال با این که موافقت قطعیه امکان ندارد ولی موافقت احتمالیه امکان داشته و حق الطاعه برحاتی تصویر میشود خصوصا اگر اضطرار به خوکردن احد الانائین بعد از علم اجمالی باشد ؟
این پاسخ نقضی را چگونه جواب می دهید؟